Pin up girls: Τα κορίτσια της πινέζας!
Τα κορίτσια με τα αισθησιακά κορμιά κρεμάστηκαν επί δεκαετίες πάνω από προσκέφαλα αγοριών και συνεργεία αυτοκινήτων, κρύφτηκαν από τους γονείς κάτω από στρώματα ή μέσα σε ντουλάπες, ”επιστρατεύτηκαν” στο πόλεμο να ανυψώσουν το ηθικό των στρατιωτών και παρά την υπερ-σεξουαλικότητά τους βρήκαν μερίδα των φεμινίστριων συμμάχους τους.
Λένε πως πίσω από έναν πετυχημένο άνδρα κρύβεται πάντα μια ισχυρή γυναίκα. Στην περίπτωση των pin up κοριτσιών κρύβονται μόνο άνδρες καλλιτέχνες οι οποίοι για πρώτη φορά οραματίστηκαν μια ”νέα γυναίκα”, απόλυτα συμφιλιωμένη με την σεξουαλικότητά της και το κορμί της.
Η αρχή έγινε το 1897, όταν ο Charles Dana Gibson πέρασε στις σελίδες των περιοδικών μόδας την εικόνα της νέας γυναίκας. Τα κορίτσια Gibson ήταν ένα συνονθύλευμα από διαφορετικά πρότυπα ομορφιάς εντός της αμερικανικής κουλτούρας. Τα κορίτσια Gibson ήταν ψηλά, με μεγάλο στήθος και ποπό, αλλά λεπτεπίλεπτη μέση. Είχαν μακριά μαλλιά πιασμένα με χάρη. Είχαν βελούδινη αψεγάδιαστη επιδερμίδα, σχεδόν διάφανη και εύθραυστη σαν πορσελάνη. Φορούσαν πάντα την τελευταία λέξη της μόδας. Είχαν δυναμικό, μπλαζέ, αποστασιοποιημένο ύφος. Γνώριζαν πως ήταν όμορφες και θηλυκές. Επιθυμούσαν τα ανδρικά βλέμματα πάνω τους, αλλά ταυτόχρονα κρατούσαν μια στάση απόμακρη που απέπνεε σεβασμό.
Στην βικτωριανή εποχή, η εμφάνιση αυτής της ”νέας γυναίκας” ήταν μια πραγματική επανάσταση. Οι γυναίκες έβγαιναν επιτέλους στο προσκήνιο! Οι πρώτες που υιοθετούν αυτό το στυλ είναι οι γυναίκες του θεάματος. Ηθοποιοί, χορεύτριες, τραγουδίστριες εμφανίζονται στις αφίσες των θεάτρων και των νυκτερινών κέντρων υιοθετώντας αυτό το στυλ. Ακολουθούν και οι “κοινές θνητές”. Οι εικόνες των κοριτσιών εμφανίζονται όλο και περισσότερο στα περιοδικά, στις εφημερίδες, στις διαφημιστικές ρεκλάμες. Γίνονται ημερολόγια και ξεκινούν την.. ”κρεμαστή τους καριέρα”. Λίγο αργότερα γυναίκες και άνδρες τις κόβουν προσεχτικά και τις κολλούν σχεδόν παντού.
Παρά την αμφιλεγόμενη εμφάνιση της ”νέας γυναίκας”, η οποία έπρεπε να καταπιέζεται μέσα σε κορσέδες για να πετύχει αυτό το φαινόμενο των υπερτονισμένων καμπύλων, το στυλ αγαπήθηκε και από τις σουφραζέτες. Οι ίδιες θεωρούσαν πως μέσω αυτών των εικόνων η γυναίκα επιτέλους συμφιλιώνεται με το σώμα της και την σεξουαλικότητά της.
Οι δεκαετίες περνούν και σύντομα, τα Gibson κορίτσια δίνουν την σκυτάλη στην επόμενη γενιά. Τα Flapper κορίτσια και αργότερα στην δεκαετία του ’30 τα Petty κορίτσια, από τον καλλιτέχνη Georges Petty, κάνουν την εμφάνισή τους. Τα ρούχα έχουν αλλάξει το ίδιο και ο ιδεατός σωματότυπος της γυναίκας. Στην μόδα είναι οι ψηλόλιγνες σιλουέτες. Τα αδύνατα κορίτσια χορεύουν σε ξέφρενα πάρτι ενώ λίγο αργότερα ηρεμούν εξαιτίας του μεγάλου οικονομικού κραχ το 1929 στην Αμερική. Απο vamp τύπισσες γίνονται τα κορίτσια της διπλανής πόρτας την δεκαετία του ’30.
Τα Petty κορίτσια για πρώτη φορά είναι απλά ντυμένα, απεικονίζονται να κάνουν απλά πράγματα με αθώο, αλλά ταυτόχρονα λίγο σέξι τρόπο. Τα αγόρια και οι άνδρες της εποχής πλέον τις κόβουν για να.. φαντασιωθούν αυτό το απλό κορίτσι που τους κοιτά ταυτόχρονα αθώα και πονηρά.
Η μεγάλη ανδρική χαρά έρχεται μαζί με μια μεγάλη λύπη. Ο Β’ΠΠ ξεσπά και οι άνδρες φεύγουν για τον πόλεμο. Μέσα στο θάνατο αυτά τα δροσερά κορίτσια γίνονται πιο σέξι από ποτέ. Προκαλούν χαμογελαστές μέσα από τις εικόνες τους τους άνδρες να στρατευτούν για εκείνες, να πολεμήσουν για εκείνες, να επιστρέψουν στην πατρίδα ήρωες και νικητές ώστε να βρουν εκείνες να τους περιμένουν. Τα κορίτσια τα κατάφεραν στην προπαγάνδα άψογα.
Η δεκαετία του ’50 της βρίσκει πιο σέξι. Οι εικόνες έχουν γίνει πιο τολμηρές. Το ιδανικό σώμα, πιο καμπυλόγραμμο, αλλά η ανδρική φαντασία δεν βολεύεται πλέον με ψεύτικες ζωγραφισμένες γυναίκες που δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα. Θέλει πραγματικές. Στην πραγματικότητα, κατά την διάρκεια του πολέμου είχαν εμφανιστεί οι πρώτες φωτογραφίες pin up κοριτσιών, ενώ από τα πρώτα χρόνια πολλοί pin up καλλιτέχνες χρησιμοποιούν αληθινά μοντέλα τα οποία τα μετέτρεπαν σε ζωγραφιστές γυναίκες. Η δεκαετία του ’50 όμως ήθελε το 100%.
Η σεξουαλικότητα, την επόμενη δεκαετία, θα απελευθερωθεί και η δεκαετία του ’50 ήταν ο διάδρομος γι’ αυτή την έκρηξη ορμονών. Νέες γυναίκες εμφανίζονται ποζάροντας σαν pin up κορίτσια και πολλές σταρ του Χόλιγουντ υιοθέτησαν το στυλ και την ανεμελιά αυτών των μοντέλων.
Με την απελευθέρωση των ηθών, το αθώο pin up σέξι κορίτσι χάνει λίγο την αίγλη του. Η κυκλοφορία πορνοπεριοδικών φέρνει στο προσκήνιο μια γυναίκα που ποζάρει ολόγυμνη μπροστά στο φακό χάνοντας λίγο από αυτή την πιπεράτη, αθώα και ανέμελη διάθεση των pin up κοριτσιών. Εκείνα ήταν σέξι όσο πρέπει, τα κορίτσια των πορνοπεριοδικών ήταν κορίτσια της ”μιας χρήσης”. Δεν ήταν τα κορίτσια της φαντασίας, τα παιχνιδιάρικα που οι γυναίκες προσπαθούσαν να μιμηθούν. Δεν γιόρταζαν την γυναικεία φύση, την αποδοχή του σώματος και την σεξουαλικότητα. Τα κορίτσια των πορνοπεριοδικών εξυπηρετούσαν μόνο μια συγκεκριμένη ανδρική λειτουργία. Όχι πως τα pin up δεν το έκαναν και αυτό.. αλλιώς δεν θα ‘χαν το ψευδώνυμο ”cheesecake”, αλλά δεν είχαν αυτή την χυδαία ευθύτητα σε ό,τι αφορά την σεξουαλικότητα.
Ταυτόχρονα, οι pin up γυναίκες είχαν καταφέρει να εκθειάσουν το γυναικείο κορμί με τρόπο πιο ”γήινο” και ”καθημερινό”. Ήταν η παιχνιδιάρικη γυναικεία διάθεση, το κορμί με καμπύλες το οποίο πολλές φορές άγγιζε το εύσωμο ή και το ξεπερνούσε. Με χάρη, απλότητα και νάζι η γυναικεία ομορφιά ερχόταν στο προσκήνιο.
Οι φεμινίστριες καταφέρθηκαν με λύσσα εναντίον των κοριτσιών της τρίτης σελίδας όπως έλεγαν τις γυμνόστηθες, ενώ θεωρούν μέχρι και σήμερα τα pin up κορίτσια πως βοήθησαν και βοηθούν ένα πιο υγιές πρότυπο γυναίκας. Βέβαια πολλά pin up κορίτσια ακροβάτησαν ανάμεσα στην πορνογραφία, ενώ πολλές πορνογραφικές φωτογραφίες εμπνεύστηκαν από τα pin up κορίτσια ώστε να ποζάρουν με πιο παιχνιδιάρικο τρόπο.
Pin up κορίτσια δεν ήταν μόνο τα λευκά. Οι έγχρωμες γυναίκες είχαν και εκείνες την δική τους πορεία μέσα σε αυτό. Όχι, τόσο διάσημες όσο οι λευκές αλλά με το ίδιο νάζι κατάφεραν να γράψουν την δική τους μικρή ιστορία.
Οι λιγάκι τσουπωτές γυναίκες όχι μόνο δεν έλειπαν από το χώρο του pin -up, αλλά έδιναν δυναμικό παρόν αφού οι καμπύλες είχαν την τιμητική τους. Οι σήμερα plus size γυναίκες ήταν οι κανονικές του τότε, αλλά και όσες ήταν λιγάκι πιο εύσωμες, όπως η διάσημη Χίλντα, έμπαιναν στις φαντασιώσεις χωρίς να υπάρχει καμία απολύτως διάκριση.
Αν νομίζετε πως το pin up αφορούσε μόνο γυναίκες, τότε κάνετε λάθος. Αρκετοί ήταν και οι άνδρες που καρφιτσώθηκαν σε γυναικείες ντουλάπες εννοείται φειδωλά και μετά κυρίως την δεκαετία του ’50 -’60. Άνδρες ηθοποιοί, τραγουδιστές και αθλητές αποτέλεσαν το κρυφό πόθο κορασίδων και όχι μόνο. Αρκετοί ήταν και οι ομοφυλόφιλοι οι οποίοι τους καρφιτσώθηκαν με πολλούς αναστεναγμούς σε προσκέφαλα κρεβατιών.Τα λεγόμενα ”beefcake” αγόρια με τα καλοσχηματισμένα κορμιά έκαναν πολλές και πολλούς να καρδιοχτυπούν.
Πριν λίγα χρόνια, υπήρξε μια αναβίωση των vintage αντικειμένων και στυλ. Αυτή η νοσταλγία οδήγησε πολλές σύγχρονες γυναίκες να προσεγγίσουν το pin up στυλ στην καθημερινότητά τους. Φορέματα, μακιγιάζ, κομμώσεις πέρασαν από τις ζωγραφισμένες εικόνες και φωτογραφίες στην σύγχρονη πραγματική ζωή με μια πιο απελευθερωμένη πινελιά από τότε.
Σήμερα το στυλ βρίσκεται πάλι σε ύφεση αλλά ξέρετε πως έχουν αυτά. Μόδα είναι και γυρίζει.