Αποχαιρετούμε την Ντίνα Κώνστα: Ως Γιολάντα και ως Ντένη
Γιολάντα Ραγιά, Ντένη Μαρκορά… Η Ντίνα Κώνστα ενσάρκωσε γυναίκες που αρνούνται να γεράσουν, να μείνουν στο περιθώριο και να παραιτηθούν από τις χαρές της ζωής. Την αποχαιρετούμε με γέλιο γιατί οι επαναστατικές ψυχές μόνο έτσι πρέπει να φεύγουν από την ζωή.
Οι νεότεροι την γνωρίσαμε μέσα από τους εμβληματικούς της, για την ποπ κουλτούρα, τηλεοπτικούς ρόλους ως μαμά της Άννας Ραγιά ( Νένα Μεντή ) Γιολάντα Ραγιά στο ”Δις Εξαμαρτείν” και ως Ντένη Μαρκορα, μαμά του Κωνσταντίνου Μαρκορά, και αιώνια συνομιλήτρια της Νιννέτας στους ”Δυο ξένους”. Την αποχαιρετούμε με γέλιο γιατί οι επαναστατικές ψυχές μόνο έτσι πρέπει να φεύγουν από την ζωή.
Πριν ακόμα καλά -καλά χωνέψουμε την είδηση για το χαμό της Ντίνας Κώνστα, τα αγαπημένα μας κοινωνικά δίκτυα επιδόθηκαν σε έναν πόλεμο πολιτισμού. Άνθρωποι που είχαν αγαπήσει τη Ντίνα Κώνστα στους τηλεοπτικούς της ρόλους έπρεπε σχεδόν επιτακτικά να απολογηθούν σε όσους την είχαν δει στο θέατρο. Τα ποστ για το ”Πώς δεν γνωρίζετε το μεγάλο της έργο στο θέατρο και στην πολιτική και αναλώνεστε στην ποπ κουλτούρα!” γράφτηκαν σε χρόνο dt.
Το αστείο είναι πως τα περισσότερα προφίλ ήταν αριστερά και ως τέτοια δεν θα έπρεπε να αποπνέουν αυτόν τον ελιτισμό. Δεν είναι κακό αν κάποιος αγάπησε την Ντίνα Κώνστα από τους τηλεοπτικούς της ρόλους. Αρκεί που την αγάπησε. Μπορεί κάποιος να μην ζούσε Αθήνα για να δει παραστάσεις, να μην είχε χρήματα, να μην του αρέσει το θέατρο ή να μην το καταλαβαίνει. Δεν είναι κακό αν η πλειονότητα του λαού άνοιγε την τηλεόρασή του και έμαθε μια ηθοποιό όχι από το μεγάλος της ρεπερτόριο αλλά από ρόλους που τους έκαναν να γελάσουν και να ξεχαστούν μέσα στην μέρα τους. Μην είμαστε τόσο μεμψίμοιροι, γιατί την επανάσταση με αυτόν τον λαό θα την κάνουμε, αν την κάνουμε, και δεν πρέπει να περιμένουμε να καλλιεργηθεί πνευματικά τραβώντας του τα αυτιά, όλοι εμείς της υποτιθέμενης νομενκλατούρας.
Σε αυτό το κείμενο θα την αποχαιρετήσουμε μέσα από τους δυο τηλεοπτικούς της ρόλους που την έκαναν ευρέως γνωστή στο κοινό και αγαπημένη: Ο ρόλος της Γιολάντας Ραγιά στο ”Δις Εξαμαρτείν” και της Ντένης Μαρκορά στους ”Δυο ξένους” και είμαι βέβαιη πως θα συμφωνούσε και η ίδια πως, στην τελική, όταν πέφτει η αυλαία έχει περισσότερη αξία ποιους δυστυχείς έκανες να γελάσουν και όχι ποιους ευφυείς έκανες να σκεφτούν.
Η Γιολάντα Ραγιά ήταν δημιούργημα του πετυχημένου συγγραφικού διδύμου Παπαθανασίου – Ρέππα και μπήκε στις ζωές μας κάπου το 1993 μέχρι το 1996. Η Ντίνα Κώνστα υποδύεται την μητέρα της Νένας Μεντή, Άννας Ραγιά, στην σειρά ”Δις Εξαμαρτείν”. Μια πλούσια πετυχημένη γυναίκα η οποία ανήκει στο Δ.Σ. ενός από τα μεγαλύτερα κανάλια της χώρας. Η κόρη της είναι διευθύντρια ειδήσεων στο ίδιο κανάλι ενώ ο πρώην γαμπρός της κεντρικός παρουσιαστής του δελτίου… μέχρι την ημέρα που η Άννα τον πιάνει για πολλοστή φορά να την απατά και τότε, πρώτα βρίσκονται σε διάσταση ως σύζυγοι και έπειτα ως συνεργάτες. Αιτία; Ο νέος παρουσιαστής ειδήσεων Πέτρος Αθανασιάδης (Αλέξανδρος Αντωνόπουλος), μέχρι πρότινος πετυχημένος παρουσιαστής ειδήσεων του αντίπαλου καναλιού, μετακομίζει στο δελτίο της Άννας Ραγιάς και του πρώην συζύγου Γιάννη Σωτηρόπουλου (Χάρης Σώζος). Η κωμωδία ξεκινά όταν δημιουργείται ένα ερωτικό τρίγωνο με την Άννα να ξελασπώνεται ουκ ολίγες φορές από την μητέρα της Γιολάντα Ραγιά, η οποία μπορεί να μην εγκρίνει τον βίο της κόρης της αλλά μάνα είναι καταλαβαίνετε…
Έκανε τα πάντα: Έτρεξε σε μέντιουμ, έβαλε την Βαλεντίνη να προσποιηθεί την κόρη της φτιάχνοντας ψεύτικες ηχητικές κασέτες για να ρίξει στάχτη στα μάτια του γαμπρού της, προσπάθησε να δωροδοκήσει το λάθος άτομο.
Μέχρι και πως η ίδια είχε σχέση με τον Αθανασιάδη έπαιξε τελικά αλλά δυστυχώς η κόρη της, ομολόγησε την αμαρτία της.
Μια πιο πληθωρική βερσιόν της Γιολάντας Ραγιά, ήταν ο ρόλος της Ντένης Μαρκορά στην σειρά ”Δυο ξένοι” του Ρήγα -Αποστόλου. Εκεί η κοσμοπολίτισσα Ντένη Μαρκορά γυναίκα του Αγησιλάου Μαρκορά και μητέρα του Κωνσταντίνου (Νίκος Σεργιανόπουλος) δεν ήταν καθόλου μια συντηρητική μητέρα που προσπαθούσε να ”κρύψει” τις ατασθαλίες τις δικές της ή του γιου της. Αντίθετα έκανε τα πάντα για να τον βγάλει από την μουχλιασμένη ζωή του διανοούμενου σκηνοθέτη και να τον σπρώξει στην αγκαλιά της αλέγκρας Μαρίνας Κουντουράτου (Εβελίνας Παπούλια) η οποία τον ερωτεύτηκε πιο πολύ από κάθε γυναίκα της ζωής του.
Οι δυο ρόλοι ήταν παρόμοιοι αλλά όχι ακριβώς ίδιοι. Εμφανισιακά οι δυο γυναίκες έμοιαζαν στο στυλ ντυσίματος ενώ και οι δυο ήταν πλούσιες και πετυχημένες. Η Γιολάντα Ραγιά ωστόσο ήταν πιο συντηρητική αποτυπώνοντας καλύτερα τις γυναίκες ”κάποιας ηλικίας της καλής κοινωνίας”.
Αντίθετα η Ντένη Μαρκορά ήταν θα λέγαμε η εξέλιξη της Σάσας Παπαδήμα από το ”Ντολτσε Βίτα”. Όχι απλά απατούσε τον Αγησίλαο, που έτσι και αλλιώς την απατούσε συστηματικά και ο ίδιος, αλλά δεν δίσταζε να φλερτάρει τόσο με το Νικηφόρο τον ιδιοκτήτη του σταθμού της Μαρίνας Κουντουράτου όσο και με πολύ νεότερους άνδρες, τους οποίους έπαιζε στα δάκτυλά της.
Οι δυο ρόλοι πέτυχαν κάτι εξαιρετικό που μέχρι εκείνη την στιγμή δεν είχε ξανασυμβεί στην ελληνική τηλεόραση. Για πρώτη φορά γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας δεν πλαισίωναν απλά τους πρωταγωνιστές της κωμωδίας αλλά οι ίδιες έκλεβαν την παράσταση με τις ατάκες τους. Πολύ πριν από την εμφάνιση των γιαγιάδων του Γιώργου Καπουτζίδη στο ”Παρά πέντε” η Γιολάντα και η Ντένη είχαν χαράξει ένα δικό τους δρόμο για το τι μπορούσε να κάνει μια γυναίκα μεγαλύτερης ηλικίας. Η διαφορά ήταν πως οι γιαγιάδες του Καπουτζίδη ήταν από λαϊκή τάξη σε αντίθεση με τις δυο άλλες, που για κάποιο λόγο, περίμενες πως οι ζωές τους θα ήταν πιο ανοιχτές σε προκλήσεις. Η Ντίνα Κώνστα ενσάρκωσε γυναίκες που αρνούνται να γεράσουν, να μείνουν στο περιθώριο και να παραιτηθούν από τις χαρές της ζωής.
Όσο ο ρόλος της Γιολάντας εξελισσόταν μέσα στα χρόνια τόσο προσέγγιζε τον μετέπειτα χαρακτήρα της Ντένης. Χωρίς την προκάτοχό της η Ντένη ίσως να είχε υπάρξει πιο συντηρητική. Ας μην ξεχνάμε πως η μια εμφανίζεται μόλις τρία χρόνια μετά την έναρξη της ιδιωτικής τηλεόρασης, η οποία από την αυγή της, τραμπουκίζεται από τους διανοούμενους πως μας ταΐζει τηλεσκουπίδια. Ένας κωμικός ρόλος μιας γυναίκας που καταφέρνει να καταρρίψει τους μύθους της ηλικίας και να περάσει ”την φωνή” όχι ως υστερία, όπως ο πατριαρχικός κόσμος την ήθελε τότε, αλλά ως αστείο και αγανάκτηση ηλικιωμένων γυναικών που συνήθως δεν απολαμβάναμε σε σήριαλ.
Γυναίκες καπάτσες, που δεν δίσταζαν να στήσουν ολόκληρη πλεκτάνη για να καταφέρουν να φέρουν βόλτα όχι μόνο τις ζωές των παιδιών τους αλλά και να καταφέρουν να μανιπουλάρουν καναλάρχες και ολόκληρα κανάλια να παίζουν αυτά που εκείνες επιθυμούν.. Καλά στην περίπτωση του ”Δις Εξαμαρτείν” και η Μπούλα ήθελε τον Αθανασιάδη και τι να κάνει η δόλια μάνα από να πάει στον Χριστόφορο και να του πει την… επιθυμία του συγχωρεμένου Τίμου, του άνδρα της..
Και αν ο Χριστόφορος ήταν παιδικός φίλος του άνδρας της και ενώ παρότι τον λιγουρευόταν η Γιολάντα δεν μπορούσε να του την πέσει, δεν συνέβαινε το ίδιο με τον Νικηφόρο, τον ιδιοκτήτη καναλιού στους ”Δυο ξένους” ο οποίος αποτελούσε μήλο της έριδος ανάμεσα στην Ντένη και σε μια νεότερη ηθοποιό.
Η Γιολάντα Ραγιά ήταν πάντα πιο ήπιων τόνων. Σικάτη και λαμπερή. Μπορεί να τις ξέφευγε πού και πού καμία κακή λέξη αλλά πάντα παρέμενε στο ύψος των περιστάσεων. Όπως τότε που θεωρούσε πως η κόρη της τα έμπλεξε με ένα βαρύμαγκα ο οποίος της πρότεινε να κάνουν καλοκαιρινό το μαγαζί της Κατερίνας Κούκα, εννοώντας να κάνουν ”ζημιά” στο λογαριασμό και εκείνη του απάντησε πως ”Δεν ήθελε να πουντιάσει το κορίτσι”.
Αντίθετα η Ντένη Μαρκορά έμπαινε στην μάχη χωρίς να υπολογίσει τίποτα ειδικά αν αφορούσε την αγαπημένη της ομάδα.
Η Ντένη Μαρκορά πέρα από τις δραστηριότητές της είχε γύρω τους ανθρώπους που την αγαπούσαν και τους αγαπούσε. Η Νινέττα, η αιώνια φίλη της που δεν είδαμε ποτέ σε πλάνο, βρισκόταν πάντα στην άλλη άκρη του τηλεφώνου για να ακούσει τα παράπονα της Ντένης αλλά και να μεταφέρει όλα τα νέα της καλής κοινωνίας. Η πιστή της μυρμηγκοφάγος της στέπας, η Μαρούσκα, βρισκόταν πάντα δίπλα της να σημειώνει τις καλύτερες ατάκες της ”My beautiful madame” αλλά η πιο άσπονδη και αγαπημένη φίλη της ήταν και παρέμενε η Φλωράνς. Η Φλώρα ήταν οικιακή βοηθός του γιου της Κωνσταντίνου αλλά ήταν κάτι παραπάνω από αυτό. Ήταν οικογένεια. Παρά τις φαρμακερές ατάκες που αντάλλαζαν, οι δυο γυναίκες αγαπούσαν βαθιά η μια την άλλη. Αυτό το απέδειξε ιδιαίτερα η Ντένη τόσο με την περιπέτεια υγείας της Φλώρας όσο και με την περιπέτεια της με τον Μένιο ( Θέμη Μάνεση).
Λένε πως κοντά στο μίσος φωλιάζει η αγάπη και αυτές οι δυο μάλλον αγαπιόντουσαν πολύ…
Η Γιολάντα Ραγιά ήταν εξίσου κοινωνική ωστόσο δεν μαθαίνουμε πολλά στο σήριαλ για τους φίλους ή τους εχθρούς της. Πιο αφοσιωμένη μητέρα στην κόρη της παρά η Ντένη όπως είδαμε στον Κωνσταντίνο, ασχολείται περισσότερο με την ζωή του παιδιού της, πολλές φορές ανακατεύοντάς την. Πότε βλέποντας πάλι όνειρα και προειδοποιώντας τον Γιάννη πως ίσως το παιδί που περιμένει η Άννα είναι δικό του και πότε ανακοινώνοντας την εγκυμοσύνη της κόρης της στον Πέτρο, πίσω από την πλάτη της.
Βλέπουμε πόσο διαφέρει η ελληνική τηλεόραση (και κοινωνία) μέσα σε μόλις λίγα χρόνια. Την ίδια περίοδο που παίζει το ”Δις εξαμαρτείν” του Παπαθανασίου – Ρέππα όπου δυο άνδρες διεκδικούν μια γυναίκα, στο ίδιο κανάλι το 1994 ξεκινά το ”Ντόλτσε Βίτα” με πρωταγωνίστρια την Άννα Παναγιωτοπούλου ως Χριστίνα Μαρκάτου η οποία τα μπλέκει με το αγόρι της κόρης της. Τα ήθη της ελληνικής κοινωνίας εκείνη την εποχή είναι συντηρητικά αλλά αυτές οι δυο κωμωδίες, με τα ”δυσκολοχώνευτα” σενάρια, γίνονται μεγάλες επιτυχίες ανοίγοντας στο δρόμο για να αποδεχτούμε τους ”Δυο ξένους” με μια πιο υβριστική γλώσσα στις οθόνες μας και μάλλον περισσότερο μπλεγμένες ερωτικές ιστορίες. Ωστόσο η αδέκαστη ψυχολόγος – κοινωνιολόγος Τόνια Σαμπλαούρα -Μπιθικώτση τα βάζει ιδιαίτερα με το ”Δις εξαμαρτείν”, το αμαρτωλό τρίγωνο και την στάση της Γιολάντα που αντί να νουθετήσει το παιδί της τελικά το κάλυψε.
Το επεισόδιο ήταν παρωδία της κωμικής σειράς, με την Άννα Παναγιωτοπούλου να δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας κάνοντας όλους τους πρωταγωνιστές της σειράς, αλλά και οι ίδιοι ηθοποιοί διακωμωδούν τους εαυτούς τους. Έχω την αίσθηση πως αυτό έγινε για πρώτη φορά μέχρι και σήμερα, και ότι είναι η μοναδική ελληνική κωμική σειρά που κοροϊδεύει η ίδια τον εαυτό της.
Η ίδια σειρά μας έχει χαρίσει δυο εορταστικά επεισόδια με την Ντίνα Κώνστα να υποδύεται την ιδιοκτήτρια μπουζουκτσίδικου με την ονομασία ”Ο Παράδεισος”. Ως Βούλα σκληραγωγημένη στα στενά δεν φοβάται το μαγαζί ” El paradiso” που ανοίγει δίπλα της έχοντας στο δικό της σχήμα την Κατερίνα Κούκα, τον Κώστα Μακεδόνα και σχεδόν όλους τους πρωταγωνιστές της σειράς πλην της Φούλης και του Πέτρου όπου στο εορταστικό είναι ζευγάρι και ανταγωνιστές. Για πολλά χρόνια τα ελληνικά κανάλια επένδυαν στα εορταστικά προγράμματα φτιάχνοντας συχνά παράλληλες ιστορίες. Μετά ήρθε η εποχή του ”Στην υγειά μας ρε παιδιά” και του Σπύρου Παπαδόπουλου και τα σάρωσε όλα.
Δεν χρειάζεται να ομολογήσω πως η βερσιόν του Παπαθανασίου – Ρέππα ήταν πιο κοντά στα δικά μου γούστα. Η Ντένη Μαρκορά είχε μια υστερία που υπάρχει σχεδόν σε όλους τους ρόλους που γράφει το δίδυμο Ρήγα-Αποστόλου. ”Υστερία” και ”φωνές” που μάλλον είναι η κατάλληλη ένταση για ένα έργο πάνω σε θεατρικό σανίδι ώστε να σε κρατά σε εγρήγορση αλλά σε ταράζει όταν κάθεσαι στο καναπέ σου. Εδώ δεν είμαστε για να μιλήσουμε γι’ αυτό αλλά για την Ντίνα Κώνστα η οποία κατάφερε να κάνει κάτι εκπληκτικό, να ταυτιστεί τόσο πολύ με μια περσόνα ώστε να καταφέρει να την ενσαρκώσει πιο πετυχημένα μόλις 3-4 χρόνια μετά σε άλλη σειρά, χωρίς ποτέ να φανεί παράξενο.
Ευχόμαστε καλό πέταγμα ψυχής.