Χαρούλα Τσαλπαρά: ”Δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου πίσω από ένα γραφείο..”
Η Χαρούλα καταφέρνει να κάνει δικά της τα τραγούδια που ερμηνεύει και αν αυτό που διαβάζετε σας ακούγεται κλισεδιάρικο και λόγια του αέρα, δεν έχετε να πάτε μια Τετάρτη στο ”Στέκι του Πινόκλη”να την ακούσετε και μετά να σταθείτε μπροστά στο καθρέφτη σας και να πείτε ”Πάλι λάθος σκέφτηκες”.
Η Χαρούλα Τσαλπαρά μιλά στο κασετοφωνάκι της “Κατιούσα” για την μουσική της πορεία και τις συνεργασίες. Α και ναι, Χαρούλα ευτυχώς για όλους μας, ούτε εμείς μπορούμε να σε φανταστούμε πίσω από ένα γραφείο και ούτε θέλουμε!!!
Με την Χαρούλα είχαμε συναντηθεί πρώτα διαδικτυακά και μετά από κοντά. Λέει πως της αρέσουν όσα κατά καιρούς γράφω σαν ποστ στο κοινωνικό δίκτυο, πράγμα που με γέμισε και λίγη ντροπή, καθότι δεν έχω συναίσθηση πολλές φορές πως πλέον δεν γράφω μόνο για τους 10-15 φίλους μου και πως οι σκέψεις μου ταξιδεύουν και προς άλλους ανθρώπους. Ωστόσο αν οι λέξεις μου τραβούν το ενδιαφέρον ανθρώπων σαν την Χαρούλα, τότε μάλλον βρίσκομαι σε καλό δρόμο.
Η Χαρούλα είναι ένα κορίτσι ήπιων τόνων, με συγκροτημένη σκέψη, με σπουδές στην μουσική και με αρκετή αγάπη γι’ αυτήν. Οι συνεργασίες της μέσα στο χώρο πολλές και όλες με μουσικούς που ελπίζουμε να μας απασχολήσουν τα επόμενα χρόνια. Νέοι άνθρωποι, με μεράκι για την μουσική καταθέτουν την ψυχή τους μέσα στα παιξίματά τους. Ζουν μικρούς ρόλους μέχρι να τελειώσει το τραγούδι που ερμηνεύουν και παίζουν, παρασέρνοντας και εμάς σαν ακροατές να ζήσουμε για λίγο το προσωπικό δράμα ή την προσωπική χαρά που περιγράφουν οι στίχοι.
Η Χαρούλα καταφέρνει να κάνει δικά της τα τραγούδια που ερμηνεύει και αν αυτό που διαβάζετε σας ακούγεται κλισεδιάρικο και λόγια του αέρα, δεν έχετε να πάτε μια Τετάρτη στο ”Στέκι του Πινόκλη”να την ακούσετε και μετά να σταθείτε μπροστά στο καθρέφτη σας και να πείτε ”Πάλι λάθος σκέφτηκες”.
Ας γνωρίσουμε την Χαρούλα..
Ποια ήταν τα πρώτα σου μουσικά ακούσματα στην παιδική σου ηλικία; Πόσο σε επηρέασαν στην μετέπειτα πορεία σου στη μουσική;
Τι σπουδές ακολούθησες πάνω στη μουσική;
Ποιος ή ποιοι καλλιτέχνες σε έχουν επηρεάσει στον τρόπο που τραγουδάς ή παίζεις μουσική;
Τι σημαίνει η μουσική για σένα; Πώς αποφάσισες να την ακολουθήσεις ως επάγγελμα;
Με ποια μουσικά σχήματα συνεργάζεσαι αυτό το χρονικό διάστημα;
Επόμενο πρότζεκτ είναι το “Μπαμ Τρίο”, με τη Θεοδώρα Αθανασίου και το Γλαύκο Σμαριανάκη. Αυτό τρέχει γύρω στα 4-5 χρόνια τώρα. Το ρεπερτόριο μας έχει περισσότερο κοινό σημείο αναφοράς τη σχολή των Μικρασιατών συνθετών (Περιστερης, Τούντας, Σκαρβέλης, Σταύρος Παντελίδης) τραγούδια ανώνυμης δημιουργίας, όπως και αρκετά τραγούδια από ρεπερτόριο των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων. Γενικά φυσάει πολύς αέρας στο σχήμα, μια και η Θεοδώρα είναι από τη Τζια και ο Γλαύκος από τη Νίσυρο! Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η πρωτότυπη ενορχήστρωση, έτσι ώστε να αλλάζουν ρόλους τα όργανά μας και να προκύπτουν με αυτό τον τρόπο ενδιαφέρουσες ακουστικές συνδιαλλαγές.
Πάμε στο επόμενο! “Banda Iovanica”. Είναι μια πενταμελής μπάντα που αποτελείται από τους Κλέαρχο Κορκόβελο που είναι και ο κύριος εμπνευστής της ιδέας, Γιάννη Νιάρχο, Γλαύκο Σμαριανάκη, Λουκά Μεταξά κι εμένα. Είναι μία μπάντα φόρος τιμής και προβολής στο πρόσωπο ενός παμπάλαιου βιολιστή που έζησε στα τέλη του 19ου αιώνα και χάθηκε στο θρύλο, του Γιάγκου Αλεξίου ή Γιοβανίκα. Θέλουμε να φωτίσουμε τη διαδρομή αυτού και μουσικών σαν αυτόν που έπαιζαν στα καφε αμάν της εποχής και ταξίδευαν σε όλο το τόξο: Μικρά Ασία, ελλαδικός χώρος, Βαλκάνια, Ανατολική Ευρώπη και συνέλεγαν μουσικές από όλους αυτούς του τόπους δημιουργώντας ένα εκρηκτικό μείγμα, για αιώνες περιπλανώμενοι, μέχρι να δημιουργηθούν τα σύνορα που σήμερα γνωρίζουμε. Είναι μια σκέτη πρόκληση το εγχείρημα αυτό. Παλεύουμε επίσης γύρω στα 5 χρόνια!
Και συνεχίζω με το επόμενο μουσικό σχήμα! “Sabi Trio”. Αυτό συστήθηκε μόλις το χρόνο που μας πέρασε και αποτελείται από τον Κωστή Κωστάκη, την Ελένη Χαρταλάμη κι εμένα. Τα όργανα που χρησιμοποιούμε είναι κιθάρα, ακορντεόν, κρουστά ή χαβάγια, πιάνο, κρουστά και τρεις φωνές. Με τα παιδιά είμαστε φίλοι πολλά χρόνια και η επικοινωνία γίνεται χωρίς λόγια σχεδόν. Είναι αυτονόητη η κοινή αισθητική, καθώς και το ρεπερτόριο που διαλέγουμε. Υπάρχει πολύ έντονη διασκευαστική διάθεση καθώς και μεγάλη ανάγκη να παίξουμε δικά μας πρωτότυπα κομμάτια. Μάλιστα μπήκαμε και στο στούντιο πριν λίγες μέρες. Το Sabi λέγεται αλλιώς και το Ρόδο της ερήμου. Μπορούμε να το βρούμε σε πολλές διαφορετικές περιοχές του χάρτη κι το ταξίδι του αυτό αποτελεί και την έμπνευσή μας.
Ελπίζω να μην έχω ξεχάσει κάτι!
Έχεις αγχωθεί ποτέ μπροστά σε κοινό; Πως ήταν η πρώτη φορά πάνω στο πάλκο;
Ποια είναι η πιο όμορφη ανάμνηση που έχεις από παίξιμο;
Μα είναι τόσο πολλές! Σίγουρα ήταν μια βραδιά που είχε διοργανωθεί με σκοπό τη συγκέντρωση υλικών για τους πρόσφυγες πριν από δυο χρόνια περίπου, ένιωθα μεγάλη συγκίνηση καθ’ όλη τη διάρκεια της βραδιάς, και πήρα μια ελάχιστη μικρή γεύση από το τι θα μπορούσαμε να πετύχουμε αν ενωνόμασταν συνειδητά κι ενεργοποιούμασταν η κοινότητα των μουσικών. Επίσης κάτι άλλο που θυμάμαι με μεγάλη χαρά είναι που μου έχει τύχει αρκετές φορές να μου πουν «εγώ δεν ακούω αυτή τη μουσική αλλά σήμερα πέρασα πολύ ωραία». Αυτό μου δίνει παραπάνω ευχαρίστηση γιατί νιώθω ότι, όταν μου λένε κάτι τέτοιο, πραγματικά έχουμε καταφέρει να επικοινωνήσουμε χωρίς ταμπέλες και προκαταλήψεις.
Ποια είναι η γνώμη σου για τον αντικαπνιστικό νόμο;
Ποια συμβουλή θα έδινες σε μια νέα μουσικό που θα ήθελε να ακολουθήσει το χώρο της μουσικής;
Ίσως να μην ξεχνά ποτέ το λόγο που αγάπησε τη μουσική και αυτό σαν βασική δουλειά. Να μη σβήνει η φωτιά δηλαδή. Και να βρίσκει την πραγματική της ταυτότητα μέσα σε αυτό. Να αντέχει και να κάνει οικονομία δυνάμεων έτσι ώστε να τις διοχετεύει εκεί που αυτή επιλέγει. Το ταξίδι δε σταματάει ποτέ. Αν ψάχνει μια δουλειά με ωράριο, ρεπό και διακοπές, σίγουρα δεν είναι αυτή η δουλειά. Πρέπει να καίγεσαι και διαρκώς να προχωράς εκεί που σου λέει η καρδιά κι όχι το μυαλό.
Βεβαίως. Είμαι προς μια τέτοια κατεύθυνση, αν και προβληματίζομαι αρκετά με τη μορφή που θα έχει. Αλλά το βρίσκω. Έτσι κι αλλιώς και με όλα τα σχήματα στα οποία συμμετέχω, κάνουμε ηχογραφήσεις αυτό τον καιρό. Αλλά προσανατολίζω και το σόλο μου προς τα εκεί.
Ασχολείσαι τα τελευταία χρόνια με την ιστοσελίδα ‘’Aptaliko.GR’’. Τι είναι αυτή η ιστοσελίδα και τι πρέπει να κάνουν τα σχήματα ή τα μαγαζιά που θα ‘θελαν να εγγραφούν σε αυτή;
Πού μπορούμε να σε ακούσουμε αυτό το διάστημα;