Eurovision 2019 – Οι παλαιστινιακές σημαίες που διέκοψαν την πλήξη
Μπορεί να μην πέρασαν οι διεθνείς εκκλήσεις για μποϊκοτάζ του φετινού διαγωνισμού τραγουδιού στο Τελ Αβίβ, η βραδιά όμως είχε τα δικά της πολιτικά μηνύματα, που χάλασαν κάπως την ιλουστρασιόν σούπα αυτοπροβολής του Ισραήλ ως “ανοιχτής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας”.
Έναν από τους πιο αδιάφορους διαγωνισμούς στο μουσικό κομμάτι παρακολουθήσαμε χθες βράδυ στο Τελ Αβίβ. Κομιλφό εμφανίσεις οι περισσότερες, μακριά από την καλτίλα περασμένων εποχών που τόσο αγαπήσαμε, αισθητική τάλεντ σόου και μελωδίες που με λίγες εξαιρέσεις δυσκολευόσουν να ξεχωρίσεις τη μία από την άλλη, παρά τα συνεχή recap στο τέλος. Η πρωτιά πήγε χωρίς εκπλήξεις σε ένα από τα φαβορί, την Ολλανδία, με μια μπαλάντα που ακούγεται ευχάριστα ως υπόκρουση σε διάδρομο σούπερ μάρκετ, ενώ ελληνική και κυπριακή συμμετοχή ισορρόπησαν μεταξύ μετριότητας και πάτου, με την “Να είστε αγαπημένοι, να μη μαλώνετε” Κατερίνα Ντούσκα να τερματίζει 21η και την Τάμτα στη 15η θέση.
Το Ισραήλ είχε επενδύσει προφανώς πάρα πολλά για να προβάλει την εικόνα μιας σύγχρονης, ανεκτικής και κοσμοπολίτικης κοινωνίας που δεν είναι, με αποκορύφωμα τα συνοδευτικά βιντεάκια, στα οποία μεταξύ γραφικών εικόνων με ψαράδες και χάιτεκ ουρανοξυστών, εμφανίζονταν χαρούμενα προσκοπάκια, κάποια από αυτά αφρικανικής καταγωγής, ενδεχομένως φελάσα, δηλαδή Εβραίοι της Αιθιοπίας, που αν και πολίτες της χώρας, αντιμετωπίζουν συχνά σοβαρές διακρίσεις από το ισραηλινό κράτος. Αυτό που μάταια θα έψαχνε κανείς, είναι οποιαδήποτε αναφορά σε Παλαιστίνη και Παλαιστίνιους, αφού το σύνθημα του φετινού διαγωνισμού “Τόλμησε να ονειρευτείς”, δεν περιλαμβάνει το όνειρο ενός κατεχόμενου λαού για ελευθερία από τα ισραηλινά στρατεύματα.
Αυτό μέχρι τη στιγμή που ανέβηκε στη σκηνή η Μαντόνα, που υπενθυμίζουμε ότι είχε δεχτεί μεγάλη κριτική για την απόφασή της να συμμετάσχει στο διαγωνισμό, για τον οποίο είχε αναπτυχθεί ένα διεθνές κίνημα μποϊκοτάζ. Η ίδια, χωρίς να κάνει την υπέρβαση (παρεμπιπτόντως ούτε σκηνικά ή φωνητικά), αποφάσισε να εξισορροπήσει κάπως την υστεροφημία της, εμφανίζοντας δυο χορευτές της με την ισραηλινή και παλαιστινιακή σημαία αγκαλιασμένους επί σκηνής. Ανάμεσα στα τραγούδια “Like a prayer” και “Future”, η Μαντόνα απευθύνθηκε σε μορφές με αντιασφυξιογόνες μάσκες, λέγοντας: “Είναι τόσο αφελείς – θεωρούν πως δεν έχουμε συναίσθηση των εγκλημάτων τους. Η καταιγίδα δεν είναι στον αέρα, είναι μέσα μας. Θέλω να σας πω για την αγάπη και τη μοναξιά. Αλλά τώρα είναι σχεδόν αργά. Δεν μπορείτε να ακούσετε έξω από τις εξαίσιες κουκούλες σας, τον αέρα που αρχίζει να θρασομανάει;” Κλείνοντας, ψιθύρισε “Ξυπνήστε”, προτροπή που εμφανίστηκε και σε γιγαντοοθόνη πίσω της. H κίνηση εξόργισε τους διοργανώτες, που έσπευσαν να βγάλουν ανακοίνωση με την οποία ξεκαθάριζαν πως το στιγμιότυπο δεν είχε προσχεδιαστεί και πως η τραγουδίστρια είχε προειδοποιηθεί ότι η Eurovision είναι “μη πολιτικός διαγωνισμός”.
Πιο ξεκάθαρη θέση υπέρ της Παλαιστίνης αποφάσισαν να πάρουν οι εκκεντρικοί Hatari με την ιδιαίτερη, όσο κι αμφιλεγόμενη εμφάνιση που τους εξασφάλισε οριακά μια θέση στη δεκάδα. Στη διάρκεια ανακοίνωσης της βαθμολογίας, τα μέλη του συγκροτήματος άνοιξαν κασκόλ στα χρώματα της Παλαιστίνης και με το όνομα της χώρας στα αγγλικά, προκαλώντας επιφωνήματα επιδοκιμασίας και αποδοκιμασίας από το κοινό, αλλά και αμηχανία στο σκηνοθέτη, που έσπευσε να αλλάξει το πλάνο όσο γρηγορότερα γινόταν. Όπως φαίνεται μάλιστα σε βίντεο που τράβηξε το συγκρότημα, άτομα της ασφάλειας του διαγωνισμού νωρίτερα είχαν μπει στο χώρο των αποστολών για να απομακρύνουν τα κασκόλ, χωρίς επιτυχία.
Τη γενναιότερη πάντως κίνηση την είχε πραγματοποιήσει στο δεύτερο ημιτελικό ένας Ισραηλινός από το κοινό, που σήκωσε πανό με το σύνθημα “Τόλμησε να ονειρευτείς ένα τέλος στο απαρτχάιντ”, παραφράζοντας το κεντρικό σύνθημα του φετινού διαγωνισμού.