Ευαγγελία Μαργαρώνη, μια πρωταγωνίστρια σε «δεύτερο πλάνο»
Στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες της ορχήστρας του Βασίλη Τσιτσάνη, συνήθως με την πλάτη γυρισμένη στο κοινό και καθισμένη στο βάθος του πάλκου, ξεχωρίζει η ευγενική παρουσία της Ευαγγελίας Μαργαρώνη, της σπουδαίας πιανίστριας με την 60χρονη λαμπρή πορεία στο λαϊκό τραγούδι, που έφυγε από τη ζωή την Τετάρτη 5 του Σεπτέμβρη.
Στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες της ορχήστρας του Βασίλη Τσιτσάνη, συνήθως με την πλάτη γυρισμένη στο κοινό και καθισμένη στο βάθος του πάλκου, ξεχωρίζει η ευγενική παρουσία της Ευαγγελίας Μαργαρώνη, της σπουδαίας πιανίστριας με την 60χρονη λαμπρή πορεία στο λαϊκό τραγούδι, που έφυγε από τη ζωή την Τετάρτη 5 του Σεπτέμβρη.
Με θητεία στα πάλκα περίπου 60 χρόνια και με 33 χρόνια στο πλευρό του Βασίλη Τσιτσάνη, η Κοκκινιώτισα «Βαγγελιώ» για τους φίλους του λαϊκού τραγουδιού τίμησε με την παρουσία της και «πρωταγωνίστησε» με τα περίτεχνα παιξίματά της σε εκατοντάδες ηχογραφήσεις κλασικών πλέον επιτυχιών, όλων των μεγάλων λαϊκών δημιουργών. Ίσως υπήρξε η μουσικός που συνεργάστηκε με τους περισσότερους συναδέλφους της.
Η Ευαγγελία Μαργαρώνη γεννήθηκε το 1928. Κόρη του περίφημου σαντουρίστα του Μεσοπολέμου, Μανώλη Μαργαρώνη (μουσικός, βιολιστής ήταν και ο σύζυγος της Λουκάς Καρμανιόλας), ήρθε σε επαφή με τη μουσική από πολύ μικρή. Στα δέκα της χρόνια ξεκίνησε να μαθαίνει βιολί μα σύντομα το εγκατέλειψε.
Πρωτανέβηκε στο πάλκο σε ηλικία μόλις 12 χρόνων παίζοντας ακορντεόν, στο μαγαζί του Περιβόλα στην Κοκκινιά, για το μεροκάματο. Στο πιάνο, στο οποίο στράφηκε στη συνέχεια, είχε δασκάλους την Μαρίτσα Αρπαζοπούλου και τον Μάριο Βάρβογλη.
Η πρώτη της γνωριμία με τον Βασίλη Τσιτσάνη έγινε το 1949, όταν εκείνος πήγε να την ακούσει στο κέντρο του Περιβόλα. Την κάλεσε για την ηχογράφηση του τραγουδιού «Η Ζημιά», σε στίχους Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου (1950), με τη φωνή της Μαρίκας Νίνου. Η συνεργασία τους κράτησε 33 χρόνια μέχρι το θάνατο του σπουδαίου συνθέτη.
Μετά το θάνατο του Βασίλη Τσιτσάνη (1984), η Μαργαρώνη συνεργάστηκε με τον Στέλιο Βαμβακάρη, με τον οποίον έπαιξε και στο εξωτερικό, σε συναυλίες στη Σουηδία και τη Φινλανδία. Έκλεισε την καριέρα της το 1997, συμμετέχοντας στη συλλογή «Εμείς οι Έλληνες», όπου συνόδευσε τον Γιώργο Νταλάρα στη διασκευή του «Παπατζή» του Βαγγέλη Παπάζογλου.
Το 2005 όταν στην διοίκηση του Δήμου Νίκαιας ήταν η Δημοκρατική Ενότητα (Λαϊκή Συσπείρωση) χάρη στην συμβολή νέων μουσικών που ήταν «μαθητές της», ο Δήμος τίμησε με εκδήλωσή του την Ευαγγελία Μαργαρώνη, που με το έργο της τίμησε την Κοκκινιά, την πόλη που έζησε όλα της τα χρόνια.
Όσοι τη γνώρισαν μιλούν για την καλοσύνη, την φυσική ευγένεια και το ήθος της που ξεχώριζαν, εκτός βέβαια από τις τεχνικές της δυνατότητες στο πιάνο. Η μουσική πορεία της Ευαγγελίας Μαργαρώνη για περισσότερα από 60 χρόνια, αποτελεί μια παρακαταθήκη μοναδική στο λαϊκό πιάνο και στις τεχνικές του.