Το κομμουνιστικό παρελθόν του Τζορτζ Μάικλ
Ο θάνατος του κυπριακής καταγωγής Βρετανού τραγουδιστή πολυάριθμων χιτ της ποπ ήταν και αφορμή να αναδειχθεί μια άγνωστη πτυχή της πορείας του, που αφορούσε τη συμμετοχή του στην Ένωση Νέων Κομμουνιστών Βρετανίας.
Συμπληρώνονται δυο χρόνια σήμερα από τα τελευταία Χριστούγεννα του Γιώργου Κυριάκου Παναγιώτου, του ανθρώπου πως ως Τζορτζ Μάικλ συνέδεσε όσο λίγοι το όνομά του με τη συγκεκριμένη γιορτή, χάρη στην –εκνευριστικά αειθαλή για κάποιους – επιτυχία του συγκροτήματος Wham! “Last Christmas”. Ο θάνατος του κυπριακής καταγωγής Βρετανού τραγουδιστή πολυάριθμων χιτ της ποπ, είτε με τους Wham!, είτε στη σόλο καριέρα του, ήταν και αφορμή να αναδειχθεί μια άγνωστη πτυχή της πορείας του, που αφορούσε τη συμμετοχή του στην Ένωση Νέων Κομμουνιστών Βρετανίας. Στην αποκάλυψη αυτή προέβη ο γραμματέας του ΚΚ Βρετανίας Ρομπ Γκρίφιθς, υποστηρίζοντας παράλληλα ότι ο τραγουδιστής είχε στηρίξει την μεγάλη απεργία των Βρετανών ανθρακωρύχων την περίοδο 1984 – 1985. Πράγματι ο Μάικλ μαζί με τους Wham! είχε τραγουδήσει προς ενίσχυση των απεργών μαζί με άλλους καλλιτέχνες στα πλαίσια συναυλίας στο Royal Festival το Σεπτέμβρη του 1984.
Τις επόμενες δεκαετίες υπάρχουν επίσης παραδείγματα που με τη μουσική του ασχολήθηκε με κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δωρεάν συναυλία που έδωσε για να στηρίξει τις νοσηλεύτριες του βρετανικού Εθνικού Συστήματος Υγείας (NHS), σε ανάμνηση της συναδέλφου τους που είχε φροντίσει τη μητέρα του πριν πεθάνει η μητέρα του από καρκίνο το 1997.
Αντιτάχθηκε επίσης σθεναρά στον πόλεμο του Ιράκ, βγάζοντας το τραγούδι «Shoot the Dog” (2002) ενώ επέκρινε σφοδρά τον Τζωρτζ Μπους και τον τότε Βρετανό πρωθυπουργό Τόνι Μπλαίρ, τον οποίο χαρακτήρισε «πιο αλαζόνα από τη Θάτσερ». Επίσης, το 2003 κυκλοφόρησε η διασκευή του αντιπολεμικού τραγουδιού “The Grave” του Ντον Μακλιν, που είχε γραφτεί αρχικά για τον πόλεμο του Βιετνάμ. Ο ίδιος ο δημιουργός δήλωσε υπερήφανος για τον Τζορτζ Μάικλ .
Αξίζει να σημειωθεί πως οι Wham! ήταν το πρώτο δυτικό συγκρότημα που εμφανίστηκε σε συναυλία στην Κίνα τον Απρίλη του 1985, στα πλαίσια των πρώτων ανοιγμάτων της χώρας σε δυτικές επιρροές και επενδύσεις. Η διαπραγμάτευση των αρχών με το μάνατζερ του συγκροτήματος κράτησε 18 μήνες, ενώ παρότι το στάδιο ήταν κατάμεστο, αρχικά οι αντιδράσεις του κοινού ήταν υποτονικές. Ο Τζορτζ Μάικλ αργότερα απέδωσε αυτή την υποδοχή σε πολιτισμικές διαφορές: «Ήταν το πιο δύσκολο σόου της ζωής μου. Δεν πίστευα πόσο σιωπηλό ήταν το ακροατήριο αρχικά…Δεν κατάλαβα πως δε χειροκροτούσαν γιατί νόμιζαν πως ζητιάνευα το χειροκρότημα. Κι ούτε κατάλαβα πως δεν ήταν καλοί στο να χειροκροτούν δυτική μουσική, γιατί η αίσθηση του ρυθμού είναι πολύ διαφορετική από τη δική μας».
Δήλωσε όμως ευχαριστημένος που οι Wham! έγιναν το πρώτο δυτικό συγκρότημα που πούλησε κασέτες στην Κίνα, λέγοντας πως «Από τότε που ξεκίνησα αυτή τη δουλειά η μεγαλύτερη φιλοδοξία μου ήταν να φτάσει η μουσική μου σε όσο περισσότερους ανθρώπους γίνεται.»
Όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς στο παρακάτω βίντεο από τη συναυλία, το κοινό ζεστάθηκε αρκετά στην πορεία, αν και όντως κάποιοι άνθρωποι, κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας, παρέμεναν συγκρατημένοι, ενώ σε κάποιο πλάνο εμφανίζεται κι ένας αξιωματικός του κινεζικού στρατού, εμφανώς απορημένος για το τι ακριβώς γυρεύει εκεί μέσα: