Το «αξέχαστο δώρο» της Μερσέντες Σόσα στη γιορτή της ΚΝΕ
Η Μερσέντες Σόσα συνέδεσε τη ζωή της και το έργο της με την πάλη ενάντια στον ιμπεριαλισμό. Η συγκλονιστική, εμβληματική φωνή της έγινε η φωνή των αδικημένων κόντρα στην αδικία και την εκμετάλλευση, και ενώθηκε με τη φωνή χιλιάδων αγωνιστών στην Ελλάδα, δίπλα στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής.
Η Μερσέντες Σόσα συνέδεσε τη ζωή της και το έργο της με την πάλη ενάντια στον ιμπεριαλισμό. Υπηρέτησε πιστά το πολιτικό τραγούδι, ενσαρκώνοντας τους αγώνες του Αργεντίνικου και των άλλων λαών της Λατινικής Αμερικής ενάντια στις δικτατορίες και τους ιμπεριαλιστές που τις καθοδηγούσαν και τις προστάτευαν. Η συγκλονιστική, εμβληματική φωνή της έγινε η φωνή των αδικημένων κόντρα στην αδικία, στήριγμα και έμπνευση όσων αγωνίστηκαν και αγωνίζονται για κοινωνία λεύτερη και δίκαιη.
Η «Νέγρα», όπως την αποκαλούσαν λόγω των μακριών κατάμαυρων μαλλιών της, γεννήθηκε στην Αργεντινή στις 9 του Ιούλη 1935, από πολύ φτωχή οικογένεια. Από μικρή ηλικία έδειξε την κλίση της για τη μουσική και το τραγούδι. Ηχογράφησε τον πρώτο της δίσκο το 1959 και έγινε γνωστή όταν εμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Εθνικής Μουσικής.
Μαζί με τον πρώτο της σύζυγο, Μανουέλ Οσκαρ Ματούς, διαδραμάτισαν κύριο ρόλο στην ανάπτυξη του μουσικού και λογοτεχνικού κινήματος “Nueva Cancion” (βασιζόταν στην αργεντίνικη παράδοση, τα λαϊκά προβλήματα και τον αντιδικτατορικό αγώνα) στη δεκαετία του ’50.
Τα τραγούδια της Μερσέντες Σόσα και τα μηνύματα που περιείχαν έγιναν απειλή για τη χούντα που επιβλήθηκε στην Αργεντινή το 1976. Το 1972 κυκλοφορεί το πιο πολιτικοποιημένο ίσως άλμπουμ της, το “Ηasta la Victoria”. Η στρατιωτική χούντα του Χόρχε Βιδέλα το 1979 τη συλλαμβάνει μαζί με φοιτητές κατά τη διάρκεια συναυλίας της σε πανεπιστήμιο. Η «Νέγρα» αυτοεξορίζεται στο Παρίσι και τη Μαδρίτη και επιστρέφει στην Αργεντινή το 1982.
Στη διάρκεια της 40χρονης πορείας της η Μερσέντες Σόσα συνεργάστηκε με άλλους μεγάλους καλλιτέχνες, έγινε γνωστή σε όλο τον πλανήτη και εμφανίστηκε στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου. Πατάει το πόδι της για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1986, καλεσμένη της ΚΝΕ. Στις 12 του Σεπτέμβρη, εμφανίζεται στην κεντρική σκηνή του 12ου Φεστιβάλ ΚΝΕ – Οδηγητή, που τότε γίνεται στην ανταρτομάνα Καισαριανή. Η συγκλονιστική φωνή της ερμηνεύει πολιτικά και κοινωνικά τραγούδια που συνδέθηκαν με τους αγώνες των λαών ενάντια στις δικτατορίες, και την εκμετάλλευση, και ενώνεται με τη φωνή χιλιάδων αγωνιστών στην Ελλάδα, λίγα μέτρα από το Σκοπευτήριο της Καισαριανής, σύμβολο των αγώνων του λαού μας για πατρίδα λεύτερη από κάθε καταπίεση και εκμετάλλευση. Η παρουσία της στο Φεστιβάλ, ήταν όπως χαρακτηρίστηκε ένα«ακριβό και αξέχαστο «δώρο» της μεγάλης Αργεντινής τραγουδίστριας στη γιορτή της Κομμουνιστικής Νεολαίας».
Εκτός από τις συναυλίες της, στο 12ο Φεστιβάλ ΚΝΕ – Οδηγητή, η «Νέγρα» πραγματοποίησε τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας κι άλλες συναυλίες και συνεργάστηκε με μεγάλους Έλληνες καλλιτέχνες, όπως η Μαρία Φαραντούρη, η Χάρις Αλεξίου κ.ά.
Τελευταία ήταν η συνεργασία της με το συγκρότημα «Απουριμάκ» (Apurimac), που αποτελείται από Λατινοαμερικάνους και Έλληνες μουσικούς. Η Μερσέντες Σόσα ερμήνευσε στα ελληνικά το τραγούδι τους «Βράχια γυμνά» που κυκλοφόρησε το 2001 στο δίσκο των «Στις γειτονιές του νότου», των «Απουριμάκ».
Η Μερσέντες Σόσα έφυγε από τη ζωή στις 4 του Οκτώβρη 2009, αφήνοντας στις επόμενες γενιές μια τεράστια αγωνιστική, καλλιτεχνική και πολιτιστική παρακαταθήκη.