Τα κινούμενα σχέδια της Σοβιετίας – Ουγγρικά κινούμενα σχέδια μέρος Β’
Το δεύτερο μέρος για την ιστορία των ουγγρικών κινουμένων σχεδίων και τη σημαντική παραγωγή της χώρας σε αυτόν τον τομέα.
Το δεύτερο μέρος για την ιστορία των ουγγρικών κινουμένων σχεδίων επιτέλους είναι εδώ. Πάμε μια μικρή επανάληψη για το τι μάθαμε στο προηγούμενο.
Το κρατικό κινηματογραφικό στούντιο Pannonia είναι ένα από τα 5 σημαντικότερα κινηματογραφικά στούντιο στην ιστορία των κινουμένων σχεδίων. Από το 1948 που αρχίζει η παραγωγή των κινουμένων σχεδίων από τους Ούγγρους σκιτσογράφους τα βραβεία σε Φεστιβάλ εντός και εκτός Ανατολικού μπλόκ σαρώνονται στην κυριολεξία.
Διάσημοι ουγγρικής καταγωγής σκιτσογράφοι ευθύνονται για πολλούς γνωστούς κινούμενους χαρακτήρες του Δυτικού κόσμου όπως ο Μπάμπι το Ελαφάκι, ο Φέλιξ ο Γάτος και οι Σίμπσονς.
József Nepp: Ο πατέρα του Γουστάβου και των Ούγγρων Simpsons.
Γεννήθηκε το 1934 σε προάστιο της Βουδαπέστης και μας άφησε το 2017. Σπούδασε στην σχολή Καλών Τεχνών ζωγράφος και από το 1957 εργάστηκε στη Pannónia Film Studio.
Την δεκαετία του 1960, δημιουργεί το 8λεπτο φιλμάκι με το πρωταγωνιστή Γουστάβο με το όνομα ‘’Πάθος’’, στα τέλη της δεκαετίας μαζί με τους Dagnay και Jankovics δημιουργούν την γνωστή σειρά κινούμενων σχεδίων με τον πρωταγωνιστή το Γουστάβο (βλ. πρώτο μέρος).
Στα 40 χρόνια εργασίας στο στούντιο παραγωγής ξεχώρισε για το ιδιαίτερο χιούμορ των ηρώων του και την με το γάντι κριτική του στα όσα παράδοξα υπήρχαν στην ουγγρική κοινωνία της εποχής.
‘’Όταν τελείωσα την Καλών Τεχνών, ήθελα να πιάσω δουλειά σε ένα στούντιο και να φτιάχνω καλύτερα κινούμενα σχέδια από την Ντίσνεϋ. Έπειτα ήθελα να φτιάχνω καλύτερα κινούμενα σχέδια από τον Attile Dargay. Ύστερα απο τόσα χρόνια σκληρής εργασίας, ήθελα απλά να συνταξιοδοτηθώ. Το τελευταίο ήταν το μόνο που τελικά πέτυχα’’, είπε σε συνέντευξη του ο ίδιος.
The Mézga Family: Οι Ούγγροι Σίμπσονς
Αυτή η ιδιαίτερη οικογένεια, αποτελείται από το πατέρα Γκέζα, ένα συμπαθητικό αλλά τεμπέλη πατέρα, που θυμίζει καρικατούρα του πρότυπου πατέρα της δεκαετίας του ’50. Η δουλειά πάει χάλια, τα παιδιά τον αγαπούν αλλά δεν τον σέβονται, η γυναίκα του τον καταπιέζει, δεν έχει ιδέα τι σημαίνει φτιάχνω κάτι σωστά μέσα στο σπίτι κ.λπ. Η γυναίκα του η Πόλα τον καταδυναστεύει και του φωνάζει σε κάθε ευκαιρία (και να μονολογεί ως άλλη Ξένια Καλογεροπούλου στην ελληνική ταινία ‘’Γάμος αλά Ελληνικα’’ ‘’Γιατί δεν παντρεύτηκα κάποιον άλλον;’’), η κόρη του Κρίστα είναι μια χαζούλα που μεγαλώνοντας θα γίνει σίγουρα bimbo και η μοναδική ελπίδα της οικογένειας είναι ο ευφυής γιος της, Αλαντάρ.
Η σειρά ξεκίνησε το 1968 και ολοκληρώθηκε μετά από τρεις σεζόν το 1978 (1968-1969, 1974 και 1978).
Κάθε σεζόν είχε διαφορετική υπόθεση. Στη πρώτη σεζόν, η ιδιοφυία της οικογένειας κατάφερε μέσω του ραδιοφώνου να συνομιλήσει με ένα απόγονο της οικογένειας του από το μέλλον, τον M/Z και έτσι να έχει πρόσβαση σε προϊόντα νέας τεχνολογίας τα οποία μπορούσε να τα φέρει στο παρόν μέσω των ραδιοκυμάτων. Τα επεισόδια κατέληγαν πάντα με την ανατίναξη των μηχανημάτων λόγω της λανθασμένης τους χρήσης από τα μέλη της οικογένειας.
Στη δεύτερη σεζόν, ο Αλαντάρ φτιάχνει ένα διαστημόπλοιο και μαζί με όλη του την οικογένεια ταξιδεύουν σε διάφορους πλανήτες. Στην τελευταία σεζόν, η οικογένεια πηγαίνει ένα ταξίδι στην Αυστραλία για να συναντήσουν τον πρώην αρραβωνιαστικό της Πόλας που ζει εκεί. Ένα μπράβο και ένα ζήτω στον κύριο Γκέζα για το πόσο ανοιχτόμυαλος είναι και μια συμβουλή ως προς τους αναγνώστριες μας … Μην επιχειρήσετε κάτι τέτοιο στην πραγματική ζωή…
Ιδιαίτερη αγαπητή οικογένεια στο ενήλικο κοινό στο οποίο απευθυνόταν. Μέχρι σήμερα οι Ούγγροι αποζητούν να την βλέπουν στις οθόνες τους, ενώ η προσπάθεια για την δημιουργία τέταρτης σεζόν το 2013 ναυάγησε λόγω οικονομικών δυσκολιών…
Hófehér: Μια καλόκαρδη Χιονάτη με άσχημο τέλος.
Πρόκειται για παρωδία του γνωστού παραμυθιού της ‘’Χιονάτης με τους 7 νάνους’’. Τίτλος ‘’Το βασιλικό κορίτσι’’ και όχι όπως λανθασμένα μεταφράστηκε στα αγγλικά ως ‘’No – White’’.
Μια φορά και ένα καιρό μια βασιλοπούλα προσευχόταν να αποκτήσει ένα μικρό κοριτσάκι στα πρότυπα του μωρού της Ρόζμαρι. Συγκεκριμένα ζητούσε ένα κοριτσάκι με άσπρα μαλλιά και κόκκινα μάτια (παρωδούν τα χαρακτηριστικά της Χιονάτης με το κάτασπρο δέρμα και τα κατακόκκινα μάγουλα αν και μελαχρινή). Η κακιά μάγισσα με το όνομα Αλαζονεία αποφασίζει να βγάλει την βασιλοπούλα από την μέση δηλητηριάζοντάς την με σκοπό να παντρευτεί τον παρανοϊκό βίγκαν (!) βασιλιά.
Στην συνέχεια πείθει τον τρελό επιστήμονα του κάστρου να της φτιάξει ένα μικρό ανδροειδές το οποίο θα αντικαταστήσει το μωρό στη κούνια, ώστε να δικαιολογήσει το θάνατο της βασιλοπούλας τάχα από δυσκολίες στη γέννα. Ο βασιλιάς δε δίνει ιδιαίτερη σημασία στο γεγονός και γρήγορα παντρεύεται την κακιά μάγισσα που ως τότε ήταν η κυρία των Τιμών της πεθαμένης γυναίκας του. Ο ίδιος δολοφονείται εξίσου λίγο όταν η τωρινή γυναίκα του τον ταΐζει κοτόπιτα… από τα αγαπημένα του περιστέρια (ο ίδιος δεν ξέρει να ξεχωρίζει τα περιστέρια από τις κότες και νομίζει πως εκτρέφει περιστέρια.. Εντελώς βίγκαν λέμε).
Έφηβη η Χιονάτη έχει απίστευτη δύναμη και καλή καρδιά. Τριχωτή, με άσπρα μαλλιά, πανύψηλη και με κατακόκκινα μάτια καταφέρνει να μαγέψει το μύωπα πρίγκιπα του διπλανού βασιλείου, ο οποίος προς φρίκη της κακιάς μάγισσας Αλαζονείας, την ζητά σε γάμο. Η κακιά μάγισσα δίνει εντολή σε ένα κυνηγό να δολοφονήσει τη Χιονάτη η οποία καταφέρνει να ξεφύγει βρίσκοντας καταφύγιο στο σπίτι των 7 νάνων.
Οι νάνοι στην ιστορίας μας είναι ξενοφοβικοί και μισογύνηδες, δε συμπαθούν καθόλου την Χιονάτη και θέλουν και εκείνοι με χίλιους τρόπους να την ξεφορτωθούν. Ζητούν την βοήθεια της κακιάς Μάγισσας Αλαζονείας η οποία αποφασίζει να δηλητηριάσει τη Χιονάτη.
Ολόκληρο με αγγλικούς υπότιτλους και ελπίζω να μην έχει κατέβει όταν διαβάζετε αυτές τις γραμμές..
Για ακόμα μια φορά η ταινία απευθύνεται σε εφηβικό και ενήλικο κοινό, σατιρίζει τα κακώς κείμενα της ουγγρικής κοινωνίας και τις σχέσεις των δύο φύλων. Aποτελεί μια από τις δύο ταινίες με ‘’κακό τέλος’’, όπως και το Cat City του ίδιου δημιουργού, αφού στο τέλος ο μύωπας πρίγκιπας θεραπεύεται και εγκαταλείπει αμέσως την καλή αλλά ασχημούλα Χιονάτη για την κακιά αλλά όμορφη μάγισσα. Στο τέλος οι νάνοι συμπαθούν τη Χιονάτη και την αφήνουν να ζήσει μαζί τους και είναι κάπως μια παρηγοριά… Έτσι;
Cat City: Όταν ο Μίκυ Μάους συνάντησε τον… Τζέημς Μποντ… στον Πόλεμο των άστρων.
Άλλη μια παρωδία που έγραψε ο József Nepp ήταν ‘’Η Γατούπολη’’ το 1986. Η ταινία αγαπήθηκε από το παιδικό κοινό στις χώρες της Σοβιετικής Ένωσης και του Ανατολικού Μπλοκ ενώ προτάθηκε για Όσκαρ στην κατηγορία για την ‘’Καλύτερη ξενόγλωσση ταινία’’ χωρίς να κερδίσει τελικά το χρυσό αγαλματίδιο.
Μάλιστα η ταινία στην Αμερική κυκλοφόρησε σε βιντεοκασέτα τρώγοντας τέτοιο makeover που δύσκολα κάποιος καταλάβαινε ότι προέρχεται από την Ουγγαρία.
Η υπόθεση έχει ως κεντρικό ήρωα το… Μίκυ Μάους (;), ναι, έτσι πρωτότυπα ονόμασαν το ποντίκι που πρωταγωνιστεί, το οποίο δεν είναι ένα απλό ποντίκι αλλά ένα ποντίκι κατάσκοπος. Με την κατασκοπική εκπαίδευσή του καταφέρνει να σώσει τον πλανήτη των ποντικιών αποκαλύπτοντας τα σχέδια των σατανικών γάτων για την δημιουργία μια υπερ-μηχανής που θα αφάνιζε τα πάντα στην Ποντικούπολη.
Στη Σοβιετική Ένωση ήταν η αγαπημένη βιντεοκασέτα των πιτσιρικιών ενώ μέχρι και σήμερα σε πολλές πρώην σοβιετικές και σοσιαλιστικές χώρες η ταινία παίζεται, κυρίως τις γιορτές, για τους μικρούς μας φίλους.
Η τεράστια επιτυχία που σημείωσε οδήγησε και σε σίκουελ το 2007 όπου ένας δαιμόνιος ρεπόρτερ ποντίκι (φυσικά) ονόματι Στάνλεϊ Μάους αναλαμβάνει να ανακαλύψει που βρίσκεται μια χαμένη φυλή γάτων η οποία χάθηκε στην έρημο πριν 20 χρόνια. Ανακαλύπτει τελικά ένα ακόμα σχέδιο εξόντωσης των ποντικών από τις γάτες.
Η ταινία αυτή την φορά παρωδεί τις ταινίες Sin City και Matrix, όμως παρότι γνώρισε τεράστια επιτυχία στην εγχώρια αγορά της Ουγγαρίας παραμένοντας για 5 βδομάδες στο τοπ 10 των κινηματογράφων, δε βρήκε ποτέ εταιρία διανομής έξω από την χώρα κυκλοφορώντας διεθνώς σε DVD.
Και φυσικά οι παραπάνω ταινίες και σειρές δεν ήταν παρά ένα μικρό κομμάτι του έργου του József Nepp στο στούντιο Pannonia Film Studio (δείτε και το πρώτο μέρος για να μάθατε πληροφορίες για την σειρά ‘’Guzstav’’ ) . Με έφεση στα κινούμενα σχέδια για ενήλικες έσπασε τα στεγανά που ήθελαν το είδος αυστηρά για παιδιά και δημιούργησε κινούμενους ήρωες που μέχρι σήμερα οι Ούγγροι τους θεωρούν αγαπημένες φιγούρες.
Otto Foky: Ο πιανίστας της Pannonia studio
Γεννημένος το 1927 σε μια μικρή πόλη της Ουγγαρίας ήταν δάσκαλος καλλιτεχνικών όταν οι συνάδελφοι του τον έπεισαν να δώσει εξετάσεις στη Σχολή Καλών Τεχνών.
Το 1956 πιάνει δουλειά στο στούντιο της Pannonia ως πιανίστας και 4 χρόνια αργότερα άρχισε να εργάζεται στο στούντιο ως σκιτσογράφος.
Ο πιο διάσημος ήρωας που σχεδίασε είναι η κούκλα Μιρ –Μουρ. Πρόκειται για ένα γκρίζο γάτο, ο οποίος μπλέκει σε απίστευτες περιπέτειες με τους φίλους του απλά και μόνο επειδή αποφασίζει να εξερευνήσει τον κόσμο γύρω του… και καταλήγει… μέχρι και σε ένα αερόστατο μαζί με ένα γάιδαρο… Πράγματα που μπορούν να σου συμβούν δηλαδή και στην καθημερινότητά σου, αν αράζεις με φίλους και μαυροδάφνες στη Γεροκωστοπούλου και ξεφύγεις λίγο στο ποτό.. όχι πως μου έχει συμβεί ποτέ..
Η διάρκεια των επεισοδίων ήταν 7λεπτά..
Ο συμπαθής γατούλης ξεπήδησε από την πένα (μ’ αρέσει πολύ αυτή η φράση να την χρησιμοποιώ) του István Csukás, Ούγγρου συγγραφέα παιδικών και εφηβικών βιβλίων.
Γνώρισε τεράστια επιτυχία το 1972 όταν προβλήθηκε. Στα πρώτα επεισόδια ο γατούλης καταφέρνει να ανακηρυχθεί.. αρχηγός των αδέσποτων γάτων αφού πρώτα κατάφερε μαζί με έναν σύντροφο γάτο ονόματι Ορίζα να μπουν στην Διεθνή Οργάνωση των αδέσποτων γατών έπειτα από τρείς δοκιμασίες.
Η σειρά ολοκληρώθηκε το 1975.
Οι περιπέτειες του μικρού γκρίζου γάτου ανεβαίνουν μέχρι και σήμερα, συχνά πυκνά, στα παιδικά θέατρα της Ουγγαρίας.
Άλλος αγαπημένος ήρωας, ο Μίσι Μόκους ένας τεμπέλης σκίουρος που δεν ήθελε με τίποτα να καθίσει στα σχολικά θρανία.
Ο κιτρινωπός σκίουρος ήταν πρόθυμος να αλλάξει τα πάντα για να αποφύγει τα μαθητικά τα χρόνια, σε αντίθεση με τη Βίσση που όλοι ξέρουμε πόσο τα αγαπά. Έσκασε στις οθόνες το 1982 μοιράζοντας παιδικά χαμόγελα για 13 επεισόδια των 7 λεπτών.
Η ταινία μεγάλου μήκους ήταν απλά η συρραφή των επεισοδίων και δυστυχώς την βρήκα μόνο στα ουγγρικά.
Η ιστορία ήταν απλή. Ο μικρός μας σκίουρος δεν αγαπούσε καθόλου το σχολείο και βαριόταν τα μαθήματα. Μαθαίνει ότι κάπου σε ένα μακρινό δάσος υπάρχει το δέντρο της Αιώνιας Γνώσης και πως αν φτάσει ως εκεί, δε θα χρειαστεί να ξαναπατήσει στο σχολείο.
Ξεκινά το μακρινό ταξίδι και στην διαδρομή -τι πρωτότυπο; – μπλέκει σε περιπέτειες.. Όταν τελικά βρίσκει το δέντρο αποφασίζει πως θέλει να γυρίσει πίσω στο σχολείο του.
Συγγραφέας της ιστορίας είναι ο λογοτέχνης Józsi János Tersánszky γεννημένος το 1888 στην Nagybánya και τελείωσε τη Νομική Σχολή της Βουδαπέστης. Τα έξοδα των σπουδών του τον ανάγκασαν να βρει εργασία ως εργάτης ενώ και την πρώτη του νουβέλα την έγραψε το 1910 για οικονομικούς λόγους με το τίτλο ‘’Ο ήσυχος άνθρωπος’’.
Το 1918 με την ίδρυση της Ουγγρικής Σοβιετικής Δημοκρατίας ο συγγραφέας γίνεται ένθερμος υποστηριχτής του καθεστώτος και της κομμουνιστικής ιδεολογίας και το πληρώνει ακριβά όταν επικρατούν οι αντεπαναστάτες με αρχηγό το Χόρτι. Η Ουγγαρία υπήρξε η πρώτη χώρα που αγκάλιασε τα επαναστατικά ιδεώδη των μπολσεβίκων της Ρωσίας και ανακηρύχτηκε η πρώτη χώρα Σοβιέτ στην Κεντρική Ευρώπη.. Τι ειρωνεία αν σκεφτούμε το σήμερα..
Σε λίγους μήνες η Ουγγρική Σοβιετική Δημοκρατία καταρρέει κάτω από την αντεπανάσταση του Ναυάρχου Χόρτι, του Ναυάρχου χωρίς στρατό, όπως τον έλεγαν γιατί.. έτσι το ήθελαν οι Μεγάλες Δυνάμεις της εποχής.. Ακολουθούν σφαγές και διώξεις των κομμουνιστών της Ουγγαρίας.
Επιχειρεί να αυτοκτονήσει προσπαθώντας να ξεφύγει από το φασιστικό καθεστώς Χόρτι, πέφτοντας από την γέφυρα Ελισάβετ στο Δούναβη. Τελικά σώζεται και αποφασίζει να χρησιμοποιήσει το ταλέντο του στην συγγραφή για να χτυπήσει το καθεστώς.
Ασχολείται με το θέατρο, γράφει σε μια εφημερίδα με το όνομα…’’Γέφυρα’’, ενώ αφοσιώνεται και στη συγγραφή αστυνομικών μυθιστορημάτων. Στο Β’ παγκόσμιο πόλεμο, βρίσκεται με ψεύτικη ταυτότητα Εβραίου σε στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων με σκοπό να καλύψει από μέσα δημοσιογραφικό ρεπορτάζ.
Με την άνοδο του Κομμουνιστικού Κόμματος της Ουγγαρίας, ξεκινά το 1948 καριέρα stand–up comedian σε μπαρ, ενώ συμμετέχει σε χιουμοριστικές εκπομπές στο ραδιόφωνο σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία.
Έφυγε από την ζωή το 1969.
József Haui: Ο εθνικός εικονογράφος
Σκιτσογράφος σπούδασε στο τμήμα Κεραμικής της Σχολής Καλών Τεχνών πριν καταλήξει να εργαστεί στο κινηματογραφικό στούντιο. Δεκάδες ήρωες κινούμενων σχεδίων έχουν σχεδιαστεί από τον ίδιο και έχουν δημοσιευτεί σε κόμικς ή έχουν ζωντανέψει στην τηλεόραση και το κινηματογραφικό πανί.
Vízipók–csodapók: Μια υδρόβια αραχνούλα.
Μια υδρόβια αραχνούλα που λέγεται ‘’Ιπποπόταμος’’ και ζει μαζί με τους φίλους του στο δάσος. Το όλο κόνσεπτ θυμίζει ‘’Μάγια η Μέλισσα‘’.
Για τρεις σεζόν και 40 επεισόδια τα γλυκά ζουζούνια κράτησαν το ενδιαφέρον του παιδικού κοινού ενώ κυκλοφόρησαν και σε κόμικς.
Ο József Haui υπήρξε βοηθός σε πολλές σειρές κινουμένων σχεδίων όπως σε κάποια επεισόδια της οικογένειας Mézga στην τρίτη σεζόν και σε επεισόδια των ουγγρικών παραμυθιών, όπως ‘’Τα δύο χρυσομάλλικά πριγκιπόπουλα’’
Σαν εικονογράφος παιδικών βιβλίων έχει εικονογραφήσει πάνω από 200 παιδικά βιβλία και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους εικονογράφους της Κεντρικής Ευρώπης.
Ferenc Rofusz: Η μύγα του κέρδισε Όσκαρ
Όπως όλοι οι σκιτσογράφοι μαθήτευσε πρώτα κοντά στους παλιούς. Εργάστηκε για το κινούμενο σχέδιο ‘’Γουστάβος’’ πριν δημιουργήσει με το πρώτο δικό του φιλμάκι με τίτλο ‘’Η πέτρα’’.
Ακολούθησε η εξίσου μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων, πάλι με λιτό τίτλο, ‘’Η μύγα’’ το 1980. Μια μύγα που του χάρισε ένα Όσκαρ το 1981. Το φιλμάκι είναι γυρισμένο μέσα από τα μάτια μιας μύγας, γι’ αυτό και όλο το φιλμ είναι γυρισμένο σε σέπια (μονοχρωματική εμφάνιση φιλμ σε σκουρόχρωμο χρώμα) για να μιμηθεί πως βλέπει τον κόσμο η μύγα.
Το όσκαρ κερδήθηκε άνετα αλλά η ουγγρική κυβέρνηση δεν άφησε τον δημιουργό να ταξιδέψει ως εκεί να το παραλάβει. Στο σκηνοθέτη της ταινίας Istvan Dosai επιτράπηκε να ταξιδέψει ως εκεί και να δεχτεί εκ μερους του Ferenc το Όσκαρ βγάζοντας ένα μικρό λογύδριο.
‘’Δεν είμαι εγώ. Λυπάμαι. Έλαβε την πρόσκληση πολύ αργά και δεν μπορούσε να ταξιδέψει. Σας ευχαριστώ εκ μέρους του. Και μια μικρή πρόταση ακόμα: Ακόμα και μια πιο μικρού μήκους ταινία μπορεί να είναι υπέροχη.’’
Το 1984 δημιουργεί το φιλμάκι ‘’Βαρύτητα’’ και κλείνει το μάτι στο νόμο του Νεύτωνα. Η βαρύτητα αναγκάζει κάποια στιγμή το μήλο να πέσει κάτω από την μηλιά (όπως λέμε εμείς). Το τέλος μας είναι προδιαγραμμένο και δεν μπορεί να αλλάξει, μπορούμε όμως να επιλέξουμε την ελευθερία, είμαστε όμως έτοιμοι για το ρίσκο;
Το τελευταίο του φιλμάκι στην κομμουνιστική Ουγγαρία ήταν γυρισμένη το 1985 με τίτλο ‘’Αδιέξοδος’’ και έδειχνε τις τελευταίες στιγμές ενός ανθρώπου στο εκτελεστικό απόσπασμα.
Σήμερα συνεχίζει να ζει και να εργάζεται ως σκιτσογράφος στην Ουγγαρία
*ΕΞΤΡΑΔΑΚΙ
Τα παραδοσιακά ουγγρικά παραμύθια.
Η σειρά ξεκίνησε το 1977 και τελείωσε το 2012. Αριθμεί τουλάχιστον 100 επεισόδια και για αυτή την σειρά εργάστηκαν όλοι οι σκιτσογράφοι της Pannonia Studio κατά καιρούς για αυτό και μπήκε τελευταίο.
Το αρχηγικό πρόσταγμα το είχε ο Marcell Jankovics και οι περισσότεροι σκιτσογράφοι του αφιερώματός μας πέρασαν από αυτή την θρυλική σειρά που σκοπό είχε να συλλέξει και να διασώσει την λαϊκή ουγγρική παράδοση.
Εδώ κλείνουμε το αφιέρωμα μας για τα Ουγγρικά κινούμενα σχέδια από το 1948 ως και το 1991.
Επόμενος σταθμός; Ξαναγυρίζουμε σε χώρα της πρώην Σοβιετικής Ένωσης την μικρή Εσθονία!