Νάσος Κεδράκας – Υπηρέτησε αγόγγυστα την Τέχνη και τα συμφέροντα του λαού
Ο ηθοποιός των «δεύτερων» ρόλων, στους οποίους ξεχώριζε με το καλλιτεχνικό του εκτόπισμα και την αυθεντικότητα της ερμηνείας του, και την αγωνιστική δράση που θα σβήσει μαζί με τη ζωή του.
Τον γνωρίσαμε μέσα από δεκάδες ταινίες του παλιού κινηματογράφου και από την ασπρόμαυρη οθόνη της τηλεόρασης, όπου πάντα κατείχε «δεύτερους» ρόλους, στους οποίους όμως ξεχώριζε με το καλλιτεχνικό του εκτόπισμα και την αυθεντικότητα της ερμηνείας του. Ο Νάσος Κεδράκας έπαιξε σε σχεδόν 200 ταινίες και πολλά τηλεοπτικά σήριαλ, ερμήνευσε ρόλους σε αμέτρητες θεατρικές παραστάσεις, ακόμα και σε περιόδους πολύ δύσκολες και σκληρές όπως τα χρόνια της Κατοχής, ενταγμένος στο ΕΑΜ Ηθοποιών, και της μεταβαρκιζιανής λευκής τρομοκρατίας, ως ιδρυτικό μέλος του θιάσου «Ενωμένοι Καλλιτέχνες», περιοδεύοντας σε πόλεις ανά την Ελλάδα, όταν πλήθαιναν στα θέατρα και σε άλλους δημόσιους χώρους οι επιθέσεις από «εθνικόφρονα» παρακρατικά κακοποιά στοιχεία.
Ο Νάσος Κεδράκας γεννήθηκε στα Τρίκαλα στις 21 του Νοέμβρη 1915. Φοίτησε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Ωδείου. Θα κάνει την εμφάνισή στο θεατρικό σανίδι το 1941, με το Εθνικό Θέατρο, στο οποίο θα υπηρετήσει την Τέχνη περίπου 35 συνολικά χρόνια. Θα γίνει γνωστός παίζοντας σε πρόζες, σκετς και παρλάτες του Νίκου Τσιφόρου. Η αγωνιστική δράση του Νάσου Κεδράκα θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος της ζωής του, στις 25 του Αυγούστου 1981.
Στην αντιστασιακή – αγωνιστική δράση του Νάσου Κεδράκα αναφέρεται ο Ριζοσπάστης, σε σημείωμα που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα, έναν χρόνο μετά το θάνατο του δημοφιλούς ηθοποιού: «Στην περίοδο της Κατοχής πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση και αγωνίστηκε μέσα από τις οργανώσεις του ΕΑΜ ενώ, στη συνέχεια, είχε ενεργό δράση ενάντια στην ένοπλη επέμβαση των Άγγλων. Συμμετείχε στο θίασο του Αιμίλιου Βεάκη παίζοντας θεατρικά έργα στην ελεύθερη από τους Εγγλέζους ελληνική περιοχή και στα κατοπινά χρόνια πάλεψε για δημοκρατία, εθνική ανεξαρτησία και κοινωνική πρόοδο. Ο λαός της Ηλιούπολης εκτιμώντας την προσφορά του τον ανέδειξε πρώτο δημοτικό σύμβουλο, στο συνδυασμό της Δημοκρατικής Ενότητας με επικεφαλής τον δήμαρχο Δ. Κιντή».
Ο Νάσος Κεδράκας συμμετείχε στους «Ενωμένους Καλλιτέχνες» από την ίδρυση και μέχρι τη διάλυση του θιάσου. Οι «Ενωμένοι Καλλιτέχνες» δημιουργήθηκαν μετά τη συμφωνία της Βάρκιζας, και λόγω της μεγάλης συμμετοχής ηθοποιών, χωρίστηκαν σε δυο κλιμάκια, με τον σκηνοθέτη – συγγραφέα Γιώργο Σεβαστίκογλου να έχει τη γενική διεύθυνση. Ο 23χρονος τότε Κεδράκας συμμετείχε στο Β’ κλιμάκιο, μαζί με τους Αλέκα Παΐζη, Ασπασία Παπαθανασίου, Αλέξη Δαμιανό, Τίτο Βανδή, Λυκούργο Καλλέργη, Δήμο Σταρένιο, και άλλους ΕΑΜίτες ηθοποιούς και με σκηνοθέτη πάντα τον Γιώργο Σεβαστίκογλου. Το Β’ κλιμάκιο θα ξεκινήσει περιοδείες σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας και θα δεχτεί τρομοκρατικές επιθέσεις σε Λάρισα και Θεσσαλονίκη, όπου παρακρατικά «εθνικόφρονα καθάρματα θα τραυματίσουν ηθοποιούς και θεατές, μεταξύ των οποίων και τον Μάνο Χατζιδάκι που τότε ακολουθούσε τον θίασο.
Για το ταλέντο του νεαρού Ν. Κεδράκα γίνεται ξεχωριστή αναφορά σε κριτική του Ριζοσπάστη της εποχής. Οι «Ενωμένοι Καλλιτέχνες» ανεβάζουν το έργο του Νίκου Τσεκούρα «Αν δουλέψεις θα φας», με τους Αιμίλιο Βεάκη και Τίτο Βανδή να κρατούν δυο από τους πρωταγωνιστικούς ρόλους και στην παράσταση συμμετέχουν μεταξύ άλλων η Τζόλυ Γαρμπή και η Αλέκα Παΐζη. Όμως ο νεαρός ηθοποιός από τα Τρίκαλα είναι αυτός που θα κερδίσει τις εντυπώσεις ξεχωρίσει με την ερμηνεία του: «Ξεχωριστή αντύπωση – προπάντων στη σκηνή με τα λεφτά – μου έκανε ο Κεδράκας. Ένας ρόλος που αλλιώς θάβγαινε μπουφόνικος [Σημ. Κατ.: δηλαδή υπερβολικά αστείος, με μοναδικό σκοπό να προκαλέσει γέλιο] αποδόθηκε με κατανόηση και με καλλιτεχνικά μέσα που υπόσχονται πάρα πολλά».
Ο Νάσος Κεδράκας θα καθιερωθεί στον λεγόμενο εμπορικό κινηματογράφο των δεκαετιών ’50-’70, (συμμετέχει σε σχεδόν δέκα ταινίες το χρόνο!) σημειώνοντας πάντα ξεχωριστές ερμηνείες. Ταυτόχρονα συνεργάζεται στο θέατρο με μεγάλους θιάσους όπως του Κώστα Μουσούρη, της κυρίας Κατερίνας, της Σοφίας Βέμπο, του Μάνου Κατράκη, της Μαρίκας Κοτοπούλη κ.ά., ενώ τη δεκαετία του 1970 θα αφήσει το στίγμα του και σε σημαντικές τηλεοπτικές σειρές όπως «Ο φωτογράφος του χωριού», «Κοκορόμυαλη», «Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται» και άλλες και θα γίνει γνωστός και αγαπητός σε κάθε ελληνικό σπίτι.
Εκτός από ηθοποιός ο Νάσος Κεδράκας υπηρέτησε την υποκριτική και ως δάσκαλος στη δραματική σχολή του Εθνικού Ωδείου.
Η ζωή του δέθηκε άρρηκτα με το Κόμμα του, το ΚΚΕ, στο οποίο παρέμεινε μέχρι να κλείσει τα μάτια του. Σύζυγός του ήταν η αγωνίστρια Κικίτσα Κεδράκα, μέλος του ΚΚΕ.
Δείτε τον Νάσο Κεδράκα στο “Θέατρο τη Δευτέρα”, στην Κατιούσα:
Θέατρο τη Δευτέρα: «Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν» της Μπέτι Σμιθ (διασκευή: Γιώργος Γιαννίσης)