Θέατρο τη Δευτέρα: «Γέρμα» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα
Η «Γέρμα» του Λόρκα, αριστοτεχνικό κράμα ηθογραφίας, ρεαλισμού και υπερρεαλισμού, ως πανανθρώπινο, πέραν εποχών και εθνικών συνόρων, προσφέρεται για πολλές ερμηνευτικές και αισθητικές «αναγνώσεις».
Το δραματικό αριστούργημα του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, που δολοφονήθηκε από τους φασίστες του Φράνκο σαν σήμερα, στις 19 του Αυγούστου 1936, παρουσιάζει η στήλη.
«Η τραγωδία της άτεκνης γυναίκας, της «άκαρπης» μήτρας, της στερημένης τον έρωτα ψυχής, που αβάσταχτα τυραννισμένη από το άλγος της στειρότητας, αλλά και «ταμένη» στη συζυγική ηθική και τιμή, γίνεται φόνισσα του άντρα της. Άντρα, που δεν επέλεξε, αλλά του προσφέρθηκε ψυχή τε και σώματι για να επιτελέσει τον προορισμό της. Να καρπίσει η μήτρα της τη νέα ζωή. Σκοτώνοντας τον άντρα της, σκοτώνει τη ματαιωμένη της ελπίδα. Το «γιο» που πόθησε. Σκοτώνει, αμετάκλητα, και τη μήτρα της και την ψυχή της. Μόνη «ζωή» της πια η άφατη θλίψη της άκαρπης μήτρας της και τιμωρός «καθαρμός» της η ερημία της «μοίρας» που η ίδια όρισε» σημειώνει στο Ριζοσπάστη, η αξέχαστη Θυμέλη (Αριστούλα Ελληνούδη).
«Η «Γέρμα», αριστοτεχνικό κράμα ηθογραφίας, ρεαλισμού και υπερρεαλισμού, που συνθέτει με μοναδική ποιητικότητα το ψυχολογικό, υπαρξιακό δράμα της άτεκνης γυναίκας, τοποθετημένο μέσα στο πλαίσιο των παραδόσεων, αξιών, ηθών και εθίμων, του τρόπου ζωής μιας μικρής κλειστής κοινωνίας, ενός ισπανικού χωριού, αποτελεί όχι μόνο σύμβολο του καημού της άκαρπης γυναίκας, αλλά και κάθε μεταφορικής σημασίας της λέξης «μήτρα». Ως «μήτρα», που γεννά ή μένει στέρφα, μπορεί να εννοηθεί η γη, ο νους και η ψυχή του ανθρώπου, η κοινωνία, ακόμα και η δημιουργία. Γι’ αυτό και ως πανανθρώπινο, πέραν εποχών και εθνικών συνόρων, το δράμα του Λόρκα προσφέρεται για πολλές ερμηνευτικές και αισθητικές «αναγνώσεις».
Η παράσταση που θα παρακολουθήσουμε ανέβηκε από τον Θίασο του Δημοτικού Θεάτρου Μαραθώνα, στον Πολιτιστικό Χώρο ”ΚΑΜΙΝΙ” Δήμου Μαραθώνα, στη Νέα Μάκρη, στις 9 του Μάη 2014.
Μετάφραση: Πάνος Κυπαρίσσης. Σκηνοθεσία: Νίκος Γκεσούλης. Σκηνικά – κοστούμια: Γιάννης Κρανάς. Μουσική: Γιάννης Ψειμάδας.
Παίζουν: Νόνα Κοντοθόδωρα, Μαρία Κοντοθόδωρα, Σωτηρία Τσέλιου Παπά, Μαργαρίτα Πατέλιου, Ελένη Χίου, Βάσω Πετρογιάννη, Ειρήνη Δανιήλ, Φιλίτσα Θωμοπούλου, Ηρώ Σιλαμιανού, Κατερίνα Παναγιώτου, Ολυμπία Δεδοπούλου, Πέγκυ Δέλγκα, Κυριάκος Σαββόγλου, Χρήστος Φίλιππας, Θάνος Γκιόκας, Γιάννης Φράγκος, Γιώργος Λέπουρης.
Η Κατιούσα αγαπάει το θέατρο και προβάλει κάθε Δευτέρα από τις σελίδες της μια σειρά από ξεχωριστά έργα που βρίσκονται «αποθηκευμένα» στο πλούσιο Αρχείο της ΕΡΤ.
Για πολλά χρόνια «Το θέατρο της Δευτέρας» που προβαλλόταν από την κρατική ΕΡΤ αποτελούσε μια όαση πολιτισμού στο άνυδρο τηλεοπτικό (και όχι μόνο) τοπίο της εποχής, που καθήλωνε κάθε βδομάδα μπροστά στους δέκτες τους χιλιάδες τηλεθεατές.
Οι μεγαλύτεροι συγγραφείς του κόσμου, αλλά και πολλοί νεότεροι, Έλληνες και ξένοι, έργα του κλασικού και νεότερου ρεπερτορίου, δοσμένα από σημαντικούς θεατράνθρωπους κι ερμηνευμένα από μερικούς από τους καλύτερους ηθοποιούς που γέννησε αυτός ο τόπος, πέρασαν από τις ασπρόμαυρες και στη συνέχεια έγχρωμες οθόνες των τηλεοράσεων κι έφεραν κοντά στο θέατρο έναν κόσμο που δεν του δινόταν άλλου τύπου κίνητρα (ούτε λόγος για την απαραίτητη παιδεία…), για να προσεγγίσει, να απολαύσει και ν’ αγαπήσει τη συγκεκριμένη μορφή τέχνης.
Δείτε στην Κατιούσα τα έργα του Λόρκα:
Θέατρο τη Δευτέρα: «Δόνα Ροζίτα» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα
Θέατρο τη Δευτέρα: «Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα
Θέατρο τη Δευτέρα: «Ματωμένος γάμος» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα