Θέατρο τη Δευτέρα: «Το αταίριαστο ζευγάρι» του Νιλ Σάιμον
«Το αταίριαστο ζευγάρι», η κλασική κωμωδία του διάσημου Αμερικανού συγγραφέα Νιλ Σάιμον, ανέβηκε για πρώτη φορά στο Μπρόντγουεϊ το 1965, κυκλοφόρησε ως τηλεοπτική σειρά, έγινε μεγάλη επιτυχία ως κινηματογραφική ταινία με πρωταγωνιστές τους Τζακ Λέμον και Γουόλτερ Ματάου και από τότε συνεχίζει να παίζεται στις σκηνές όλου του κόσμου.
«Το αταίριαστο ζευγάρι», η κλασική κωμωδία του διάσημου Αμερικανού συγγραφέα Νιλ Σάιμον, ανέβηκε για πρώτη φορά στο Μπρόντγουεϊ το 1965, κυκλοφόρησε ως τηλεοπτική σειρά, έγινε μεγάλη επιτυχία ως κινηματογραφική ταινία με πρωταγωνιστές τους Τζακ Λέμον και Γουόλτερ Ματάου και από τότε συνεχίζει να παίζεται στις σκηνές όλου του κόσμου.
«Μέσα από πανέξυπνους διαλόγους, ο αριστοτέχνης της κωμωδίας Σάιμον φιλοτεχνεί μια εικόνα της σύγχρονης Αμερικής, όταν το περίφημο αμερικάνικο όνειρο έχει πια ξεθωριάσει και δεν υπάρχει πια κάτι να το αντικαταστήσει στην καρδιά του μέσου πολίτη» (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του ομότιτλου βιβλίου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ηριδανός).
Είκοσι χρόνια μετά την πρεμιέρα του 1965, το έργο ξαναπαρουσιάζεται στο Μπρόντγουεϊ, αυτή τη φορά διασκευασμένο στη «θηλυκή» εκδοχή του: Τη θέση των αντρών παίρνουν γυναίκες και των γυναικών άντρες. Γνωρίζει ξανά μεγάλη επιτυχία.
Την περίοδο του 1988-89 «Το αταίριαστο ζευγάρι» παίζεται στη σκηνή του θεάτρου Αμιράλ, σε απόδοση Παύλου Μάτεσι και σκηνοθεσία Βέρνον Χινκλ, με τις Μίρκα Παπακωνσταντίνου και Σμαρούλα Γιούλη στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, επικεφαλής μιας ομάδας εξαιρετικών ηθοποιών.
Με τίτλο «Μια κωμωδία που αντέχει στο χρόνο» η κριτικός Σωτηρία Μαντζίρη σημειώνει μεταξύ άλλων σε κείμενό της που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία» (19/3/1989):
«(…)Θέατρο Αμιράλ, Αθήνα. Τέσσερις φίλες μαζεύτηκαν να παίξουν το εβδομαδιαίο κουίζ τους, να συζητήσουν τα σεξουαλικά τους, να κουτσομπολέψουν, να σκεφτούν τα περί μόδας. Τριγύρω ακαταστασία, μπουκάλια, ρούχα πεταμένα, χαρτιά, ξέχειλα τασάκια. Από το παράθυρο η Νέα Υόρκη, διαφημίσεις νέον, ουρανοξύστες και το κενό των είκοσι πέντε ορόφων.
Ένα κλασικό εργένικο καθεστώς με θηλυκούς αυτή τη φορά συντελεστές. Γυναίκες χωρισμένες, γυναίκες μόνες ή ακόμη παντρεμένες -μια γυναικοπαρέα κεκλεισμένων των θυρών, σε ιδιωτικές στιγμές. Σε λίγο εισβάλλει η πέμπτη, η οικοδέσποινα (Μίρκα Παπακωνσταντίνου) ωμή και δριμύτατη, με ηλεκτροφόρες ατάκες και δεινή πείρα στα σταυρόλεξα και την κωμική έκφραση. Σαρώνει στην παρέα και στη σκηνή. Πέντε κυρίες, συμπαγές μέτωπο απέναντι στην αντρική απειλή! Το «καρέ» κλείνει με την άφιξη της έκτης (Σμαρούλα Γιούλη) που καταφθάνει σέρνοντας τα πόδια και το δράμα της: ο άντρας της τη χωρίζει μετά από μια δεκαπενταετία κοινής δυστυχίας. Από δω και μπρος, ως καινούριος συν-ένοικος αυτού του σπιτιού αποκτά νέο θύμα για τη θανατηφόρα παστρολαγνεία και τις λοιπές νευρώσεις της.
Τα καλαμπούρια έχουν τη σεξουαλική αψάδα και τον κυνισμό μιας αντρικής παρέας, η κυρία στέλνει εμβάσματα στον εγκαταλειμμένο σύζυγό της, νεαρά αρσενικά αναδύονται ως αντικείμενα του πόθου στη θέση του πατροπαράδοτου ελιξίριου της «κοπελίτσας» για τον κουρασμένο αρσενικό – και γενικώς πολλά σ’ αυτό το σαλόνι των απελευθερωμένων γυναικών θυμίζουν το άλλο φύλο. Κι ενώ ενοχλεί σε στιγμές αυτή η γελοιοποίηση της ιδέας της γυναικείας χειραφέτησης, κι ενώ σκεφτόμαστε πως το «Αταίριαστο ζευγάρι» είναι πιο χορταστικά «αταίριαστο» στην αντρική εκδοχή του (ένας παστρολάγνος εκδιωγμένος σύζυγος προκαλεί -ακόμη- γέλιο, ενώ το γυναικείο αντίστοιχο φαντάζει -ακόμη- ανούσια φυσικό), πρέπει να αποδεχτούμε την ευφροσύνη της ευφυούς αυτής κωμωδίας, της εξαίρετης απόδοσης του Παύλου Μάτεσι, των καλών έως εκλεκτών ερμηνειών και το τσίμπημα μιας μερικά πικρής αλήθειας».
Η παράσταση προβλήθηκε το 1990 από τη συχνότητα της ΕΤ1, στο πλαίσιο της σειράς «Το θέατρο της Δευτέρας».
Απόδοση: Παύλος Μάτεσις. Σκηνοθεσία: Βέρνον Χινκλ. Τηλεσκηνοθεσία: Σταμάτης Χονδρογιάννης. Σκηνικά – κοστούμια: Γιώργος Ασημακόπουλος. Μουσική επιμέλεια: Μάριος Βουτσινάς.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Σμαρούλα Γιούλη, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Ελένη Μαυρομάτη, Μάγδα Μαυρογιάννη, Έφη Τσαμποδήμου, Χρύσα Σαμαρά, Νίκος Αλεξίου, Ηλίας Ζερβός.
Δείτε την παράσταση:
Η Κατιούσα αγαπάει το θέατρο και προβάλλει κάθε Δευτέρα από τις σελίδες της μια σειρά από ξεχωριστά έργα που βρίσκονται «αποθηκευμένα» στο πλούσιο Αρχείο της ΕΡΤ, καθώς και άλλες παραστάσεις.
Για πολλά χρόνια «Το θέατρο της Δευτέρας» που προβαλλόταν από την κρατική ΕΡΤ αποτελούσε μια όαση πολιτισμού στο άνυδρο τηλεοπτικό (και όχι μόνο) τοπίο της εποχής, που καθήλωνε κάθε βδομάδα μπροστά στους δέκτες τους χιλιάδες τηλεθεατές.
Οι μεγαλύτεροι συγγραφείς του κόσμου, αλλά και πολλοί νεότεροι, Έλληνες και ξένοι, έργα του κλασικού και νεότερου ρεπερτορίου, δοσμένα από σημαντικούς θεατράνθρωπους κι ερμηνευμένα από μερικούς από τους καλύτερους ηθοποιούς που γέννησε αυτός ο τόπος, πέρασαν από τις ασπρόμαυρες και στη συνέχεια έγχρωμες οθόνες των τηλεοράσεων κι έφεραν κοντά στο θέατρο έναν κόσμο που δεν του δινόταν άλλου τύπου κίνητρα (ούτε λόγος για την απαραίτητη παιδεία…), για να προσεγγίσει, να απολαύσει και ν’ αγαπήσει τη συγκεκριμένη μορφή τέχνης.