Θέατρο τη Δευτέρα: «Τρόμος και αθλιότητα του Γ’ Ράιχ» του Μπέρτολτ Μπρεχτ
«Τρόμος και αθλιότητα του Γ’ Ράιχ», του κορυφαίου μαρξιστή διανοητή, δραματουργού, ποιητή και σκηνοθέτη Μπέρτολτ Μπρεχτ, από την θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ
Το έργο «Τρόμος και αθλιότητα του Γ’ Ράιχ», του κορυφαίου μαρξιστή διανοητή, δραματουργού, ποιητή και σκηνοθέτη Μπέρτολτ Μπρεχτ, παρουσιάστηκε το 2013 στην Αίθουσα Συνεδρίων της ΚΕ του ΚΚΕ, από την 23μελή θεατρική ομάδα του ΠΑΜΕ, σε σκηνοθετική επιμέλεια και διδασκαλία Δημήτρη Παπακωνσταντίνου και μετάφραση της Αγγέλας Βερυκοκάκη. Η παράσταση εντασσόταν στις παράλληλες εκδηλώσεις, στο πλαίσιο του 3ου Επιστημονικού Συνεδρίου που διοργάνωσε η ΚΕ του ΚΚΕ με τίτλο «Μπέρτολτ Μπρεχτ: Για τους σεισμούς που μέλλονται να ‘ρθούν».
“Η παράσταση περιλαμβάνει το σύνολο των 24 ανεξάρτητων σκηνών της ομώνυμης συλλογής του Μπρεχτ, που αποδίδουν στη σκηνή ισάριθμοι ερασιτέχνες ηθοποιοί, νέοι στην πλειοψηφία τους άνθρωποι, φοιτητές, σπουδαστές και εργαζόμενοι, που με αγάπη και μεράκι για το θέατρο και με επίμονη προσπάθεια κατάφεραν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που προέκυπταν από την έλλειψη τεχνικής κατάρτισης, αξιοποιώντας και τη δική τους πείρα από τους ταξικούς αγώνες για να κατανοήσουν και να αποδώσουν στη συνέχεια στη σκηνή όσα ο Μπρεχτ έχει να μας πει.
Δείτε το μονόπρακτο “Η ώρα του εργάτη”:
Το έργο βασίζεται σε μαρτυρίες αυτόπτων μαρτύρων και σε δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, που αφορούν πραγματικά περιστατικά της καθημερινής ζωής στη Γερμανία της περιόδου 1933 – 1938, όταν δηλαδή δεν είχε αποκαλυφθεί στο σύνολό του το μέγεθος της φρίκης της φασιστικής εξουσίας, αλλά ήταν ήδη εμφανής η επίδρασή του στη δημόσια και ιδιωτική ζωή, στις σχέσεις των ανθρώπων ακόμα και μέσα στην ίδια την οικογένεια. Όπου ο γιος κατέδιδε τον πατέρα, ο μαθητής το δάσκαλο, ο γείτονας το γείτονα. Όπου η καχυποψία δηλητηρίαζε τις σχέσεις τους και η υποκρισία και ο φόβος έδινε ανοχή στα εγκλήματα του ναζισμού.
Δείτε το μονόπρακτο “Η Εβραία”:
Όμως ο Μπρεχτ δεν περιγράφει απλά τον Τρόμο και την Αθλιότητα του φασισμού. Τον αποκαλύπτει μεθοδικά. Δεν μένει στο ολοφάνερο. Τo αξιοποιεί για να εμβαθύνει στην ανάδειξη των πραγματικών αιτίων που οδήγησαν στην άνοδο του φασισμού. Γνωρίζοντας ότι κανείς δεν ανεβαίνει ποτέ τα σκαλοπάτια της εξουσίας τυχαία, αξιοποιεί γεγονότα, άλλα πολύ κραυγαλέα και άλλα φαινομενικά ασήμαντα, για να φτάσει να μας εξηγήσει ότι ο φασισμός δεν είναι ένα φαινόμενο αυτοτελές. Είναι πραγματικό δημιούργημα της κρίσης του καπιταλισμού.”
Η Κατιούσα αγαπάει το θέατρο και προβάλλει κάθε Δευτέρα από τις σελίδες της μια σειρά από ξεχωριστά έργα που βρίσκονται «αποθηκευμένα» στο πλούσιο Αρχείο της ΕΡΤ.
Για πολλά χρόνια «Το θέατρο της Δευτέρας» που προβαλλόταν από την κρατική ΕΡΤ αποτελούσε μια όαση πολιτισμού στο άνυδρο τηλεοπτικό (και όχι μόνο) τοπίο της εποχής, που καθήλωνε κάθε βδομάδα μπροστά στους δέκτες τους χιλιάδες τηλεθεατές.
Οι μεγαλύτεροι συγγραφείς του κόσμου, αλλά και πολλοί νεότεροι, Έλληνες και ξένοι, έργα του κλασικού και νεότερου ρεπερτορίου, δοσμένα από σημαντικούς θεατράνθρωπους κι ερμηνευμένα από μερικούς από τους καλύτερους ηθοποιούς που γέννησε αυτός ο τόπος, πέρασαν από τις ασπρόμαυρες και στη συνέχεια έγχρωμες οθόνες των τηλεοράσεων κι έφεραν κοντά στο θέατρο έναν κόσμο που δεν του δινόταν άλλου τύπου κίνητρα (ούτε λόγος για την απαραίτητη παιδεία…), για να προσεγγίσει, να απολαύσει και ν’ αγαπήσει τη συγκεκριμένη μορφή τέχνης.