Θέατρο τη Δευτέρα: «Υπηρέτης δύο αφεντάδων» του Κάρλο Γκολντόνι
Ο Τρουφαλδίνο παρουσιάζεται πότε σαν υπηρέτης του ενός αφέντη, πότε σαν υπηρέτης του άλλου…Τελικά, ο υπηρέτης θα αποδειχθεί «αφέντης» των αφεντάδων…
Την περίφημη κωμωδία «Υπηρέτης δύο αφεντάδων», του σπουδαίου Ιταλού δραματουργού και μάστορα της λαϊκής κωμωδίας, Κάρλο Γκολντόνι, φιλοξενεί αυτή τη Δευτέρα η στήλη.
Προοδευτικός στην τέχνη και στις πολιτικές πεποιθήσεις για την εποχή του (1707-1793), τα τελευταία χρόνια ο Γκολντόνι αναζητά καλλιτεχνική καταξίωση στο Παρίσι, όπου και πεθαίνει λίγο πριν τη Γαλλική Επανάσταση. Παρ’ όλο που το συγγραφικό του έργο υπολογίζεται σε 120 θεατρικά έργα, λίγα έχουν φτάσει ως εμάς, και ένα από τα σημαντικά είναι και ο «Υπηρέτης δύο αφεντάδων».
Θεματικός πυρήνας του έργου είναι η «πλάνη περί τα πρόσωπα», το παιχνίδι «είναι και φαίνεσθαι», καθώς οι ήρωές του είναι, συχνά, άλλο από κείνο που φαίνονται ή που παριστάνουν ότι είναι. Ο Τρουφαλδίνο παρουσιάζεται πότε σαν υπηρέτης του ενός αφέντη, πότε σαν υπηρέτης του άλλου. Η Βεατρίκη μεταμορφώνεται σε άντρα, η Κλαρίσα φαίνεται άπιστη, ενώ δεν είναι. Οι πράξεις όλων, σχεδόν, είναι διαφορετικές από εκείνο που οι άλλοι νομίζουν. Από αυτές τις απάτες και τις αυταπάτες μπερδεύεται και ξεμπερδεύεται το κουβάρι του μύθου. Τελικά, ο υπηρέτης θα αποδειχθεί «αφέντης» των αφεντάδων.
Η παράσταση που θα δούμε παρουσιάστηκε το 2011 από το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης με τον εξαιρετικό ηθοποιό Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στο ρόλο του Τρουφαλδίνο. Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές. Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας. Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης. Κοστούμια: Βάλια Μαργαρίτη. Παίζουν: Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Φαίη Ξυλά, Γιώργος Χρυσοστόμου, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Γιώργος Παπαγεωργίου, Βαγγέλης Χατζηνικολάου, Αννίτα Κούλη, Κίμων Φιορέτος, Μένη Κωνσταντινίδου, Μάρα Βλαχάκη, Αλαϊν Ριβέρο, Ιβάν Σβιτάιλο. (Πληροφορίες από τον Ριζοσπάστη)
Η Κατιούσα αγαπάει το θέατρο και προβάλλει κάθε Δευτέρα από τις σελίδες της μια σειρά από ξεχωριστά έργα που βρίσκονται «αποθηκευμένα» στο πλούσιο Αρχείο της ΕΡΤ.
Για πολλά χρόνια «Το θέατρο της Δευτέρας» που προβαλλόταν από την κρατική ΕΡΤ αποτελούσε μια όαση πολιτισμού στο άνυδρο τηλεοπτικό (και όχι μόνο) τοπίο της εποχής, που καθήλωνε κάθε βδομάδα μπροστά στους δέκτες τους χιλιάδες τηλεθεατές.
Οι μεγαλύτεροι συγγραφείς του κόσμου, αλλά και πολλοί νεότεροι, Έλληνες και ξένοι, έργα του κλασικού και νεότερου ρεπερτορίου, δοσμένα από σημαντικούς θεατράνθρωπους κι ερμηνευμένα από μερικούς από τους καλύτερους ηθοποιούς που γέννησε αυτός ο τόπος, πέρασαν από τις ασπρόμαυρες και στη συνέχεια έγχρωμες οθόνες των τηλεοράσεων κι έφεραν κοντά στο θέατρο έναν κόσμο που δεν του δινόταν άλλου τύπου κίνητρα (ούτε λόγος για την απαραίτητη παιδεία…), για να προσεγγίσει, να απολαύσει και ν’ αγαπήσει τη συγκεκριμένη μορφή τέχνης.