Εκδοχές του ικαριώτικου οργανικού σκοπού

Στο ιδιαίτερο μουσικό ύφος των λαϊκών οργανοπαιχτών της Ικαρίας εκφράζεται ο χαρακτήρας του λαϊκού πολιτισμού των Ικαριωτών και διακρίνονται τα χνάρια της λαϊκής ιστορίας του νησιού.

Έκδοση του βιβλίου Καριώτικος – Εκδοχές του ικαριώτικου οργανικού σκοπού των Λαμπρογιάννη Πεφάνη και Στέφανου Φευγαλά.

Οι παλιοί λαϊκοί οργανοπαίχτες της Ικαρίας, συνεχίζοντας τη μακραίωνη μουσική παράδοση του ικαριώτικου, συνέβαλλαν με τη σειρά τους στη διαμόρφωση των ποικίλων εκδοχών του. Στο ιδιαίτερο μουσικό τους ύφος εκφράζεται ο χαρακτήρας του λαϊκού πολιτισμού των Ικαριωτών και διακρίνονται τα χνάρια της λαϊκής ιστορίας του νησιού. Οι διάφορες εκτελέσεις βιολιστών και λυράρηδων, όπως των Τσεπέρκα, Βατούγιου, Ραντά, Καραγιαννάκη, Παράλαιμου, Μαματά, Λάκκα και τόσων άλλων που συνδέθηκαν με τη λαϊκή παράδοση της Ικαρίας, αποτυπώνονται για πρώτη φορά σε μουσική σημειογραφία στο βιβλίο Καριώτικος – Εκδοχές του ικαριώτικου οργανικού σκοπού που κυκλοφόρησε από τον μουσικό εκδοτικό οίκο Παπαγρηγορίου-Νάκας. Μέσα από τις συγκεκριμένες καταγραφές ο ερευνητής έχει τη δυνατότητα να μελετήσει το φαινόμενο του ικαριώτικου χορού και ο μουσικός να μελετήσει τις διάφορες εκδοχές του. Συγγραφείς του βιβλίου είναι οι μουσικολόγοι Λαμπρογιάννης Πεφάνης και Στέφανος Φευγαλάς, οι οποίοι έχουν ήδη δημοσιεύσει δύο τόμους με μουσικές καταγραφές (Μουσικές Καταγραφές Ι – 184 οργανικοί σκοποί από Αιγαίο, Ιόνιο, Κρήτη και Κύπρο, Παπαγρηγορίου – Νάκας 2014 και Μουσικές Καταγραφές ΙΙ – 200 οργανικοί σκοποί από Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρο, Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησο, Παπαγρηγορίου – Νάκας 2016). Η έκδοση έγινε με την υποστήριξη του Φεστιβάλ Ικαρίας – Ικαριακά Δρώμενα και τον πρόλογο γράφει ο Δρ. Θεμιστοκλής Σπέης.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ

Ο Λαμπρογιάννης Πεφάνης γεννήθηκε στην Κεφαλονιά το 1986. Είναι υποψήφιος διδάκτορας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, συνθέτης, βιολιστής και διδάσκει στο τμήμα Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Τ.Ε.Ι.) Ιονίων Νήσων. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Ε.Κ.Π.Α.) και διπλωματούχος του διατμηματικού προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών Μουσική Κουλτούρα και Επικοινωνία. Ανθρωπολογικές και Επικοινωνιακές Προσεγγίσεις της Μουσικής των Τ.Μ.Σ. – Ε.Μ.Μ.Ε. (Ε.Κ.Π.Α). Είναι κάτοχος διπλώματος Σύνθεσης και των πτυχίων βιολιού, Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας και Βυζαντινής Μουσικής. Ασχολείται με τις μουσικές καταγραφές και είναι συγγραφέας (με τον Στέφανο Φευγαλά) των βιβλίων Μουσικές Καταγραφές Ι – 184 οργανικοί σκοποί από Αιγαίο, Ιόνιο, Κρήτη και Κύπρο (Παπαγρηγορίου -Νάκας 2014), Μουσικές Καταγραφές ΙΙ – 200 οργανικοί σκοποί από Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρο, Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησο (Παπαγρηγορίου – Νάκας 2016) και Καριώτικος – Εκδοχές του ικαριώτικου οργανικού σκοπού (Παπαγρηγορίου – Νάκας 2017). Συμμετέχει με εισηγήσεις σε επιστημονικά συνέδρια, διδάσκει βιολί και θεωρητικά της μουσικής, ενώ έχει εργαστεί ως καθηγητής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στη διδακτική του δραστηριότητα περιλαμβάνονται οι σεμιναριακοί κύκλοι Εκτέλεση μουσικών καταγραφών και ζητήματα τροπικότητας. Έχει αναλάβει τη μουσική επιμέλεια στην έκδοση Στην ανέμη του χορού (2009) με ανέκδοτα τραγούδια από την παράδοση της Κεφαλονιάς, στην οποία και συμμετείχε ως βιολιστής. Τέλος, έχει ασχοληθεί με την ψηφιοποίηση, μουσική επεξεργασία και εναρμόνιση ανέκδοτων μουσικών χειρογράφων Κεφαλλήνων συνθετών και είναι συγγραφέας (με τον Γεράσιμο Γαλανό) του βιβλίου Χαρίλαος Γερασίμου Χωραφάς – Ο εμπνευσμένος τραγουδοποιός (ΚΕ.ΔΗ.ΚΕ. 2014) και της δίτομης έκδοσης Λόγια Κεφαλληνιακή Μούσα, έργα Κεφαλλήνων συνθετών 19ου και 20ου αιώνα (ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 2015, 2016).

Ο Στέφανος Φευγαλάς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1986. Είναι μουσικολόγος, συνθέτης, πιανίστας και εργάζεται ως καθηγητής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι κάτοχος διπλώματος Σύνθεσης και των πτυχίων πιάνου, Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας και Βυζαντινής Μουσικής, ενώ έχει παρακολουθήσει κύκλο μαθημάτων στο Κέντρο Σπουδών Ανατολικής Μουσικής του Αναγνωστηρίου Αγιάσου. Επεκτείνει τις σπουδές του στο διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών Ιστορική Έρευνα, Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες του Ιονίου Πανεπιστημίου και στο προπτυχιακό πρόγραμμα Σπουδές στον Ελ­ληνικό Πολιτισμό του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Ασχολείται με τις μουσικές καταγραφές και είναι συγγραφέας (με τον Λαμπρογιάννη Πεφάνη) των βιβλίων Μουσικές Καταγραφές Ι – 184 οργανικοί σκοποί από Αιγαίο, Ιόνιο, Κρήτη και Κύπρο(Παπαγρηγορίου – Νάκας 2014), Μουσικές Καταγραφές ΙΙ – 200 οργανικοί σκοποί από Θράκη, Μακεδονία, Ήπειρο, Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησο (Παπαγρηγορίου – Νάκας 2016) και Καριώτικος – Εκδοχές του ικαριώτικου οργανικού σκοπού (Παπαγρηγορίου – Νάκας 2017). Επίσης, συμμετέχει με εισηγήσεις σε επιστημονικά συνέδρια, ασχολείται με τη διδασκαλία μουσικών οργάνων και θεωρητικών της μουσικής, με την ενορχήστρωση και την διεύθυνση μικρών οργανικών και φωνητικών συνόλων, ενώ στη διδακτική του δραστηριότητα περιλαμβάνονται οι σεμιναριακοί κύκλοι Εκτέλεση μουσικών καταγραφών και ζητήματα τροπικότητας.

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: